Home / Blogs / Tonny Eyk / Orde op Zaken: wereldverbeteraar in actie

Orde op Zaken: wereldverbeteraar in actie

11/11/2016

Zo nu en dan wordt de wereldverbeteraar in mij wakker geschud, vooral wanneer ik op reis ben en mij vreselijk stoor aan de kwaliteit of service van een hotel of restau­rant. Dat kan toch niet, denk ik dan en ogenblikkelijk wil mijn innerlijke verbeteraar in actie komen om vrienden en de ‘hele’ wereld hiervan kond te doen.

Laatst heb ik mij tijdens een ‘hapje’ in HOTEL DORINT AN DEN THERMEN in het Duitse Freiburg enorm gestoord aan het amateu­risme van de kok. En dan te weten dat Freiburg in de regio Breisgau ligt, in de deelstaat Baden-Württemberg. Hier glorieert het culinaire walhalla van Duitsland!
Freiburg ligt vlak bij het Zwarte Woud en onder toeziend oog van de Kaiserstuhl, de berg vol met truffels en schitterende Baden-wijn. Enfin, op de hotelkamer van Hotel Dorint lag een mooi enquêteformulier op mij te wachten en dat hebben ze geweten. Ik heb mij heerlijk kunnen uitleven en wat een opluchting. Helaas is er op mijn commentaar niet gereageerd en nu ben ik voornemens om binnenkort toch weer aandacht te schenken aan mijn Duits.

Pas op met Tripadvisor
Mijn ongenoegen betreffende een ramp­zalig bezoek aan het met veel tamtam geopende restaurant LA PLAGE op Nice Airport heb ik u al eerder gemeld op deze pagina. Helaas moet ik de aanvulling doen dat La Plage, een kind van de beroemde Franse sterrenkok THIERRY MARX, na enige maanden open te zijn nog steeds één grote treurigheid is. Vrienden van mij zijn er tijdens de zomer­vakantie ook ingeluisd en hebben mij gevraagd om mijn ongenoegen op TRIPADVISOR, de internationale website voor hotel- en restaurants beoordelingen, te zetten. Dom, dom, dom, want na zo’n recensie word je bijna dagelijks door Tripadvisor via de mail gebombardeerd en vooral getutoyeerd met platte teksten als: Hoi Tonny, je gaat lekker! en de volgende dag de aanmoediging: Tonny, ga zo door! of: Hoe was je vlucht, Tonny? Wil je een topbeoordelaar worden bij plekken bij jou in de buurt?

In juni jl. kreeg ik een clichéantwoord van de directie van La Plage met de opmerking: ‘We nemen alle reacties serieus en weten dat de kwaliteit van ons voedsel en service voor ons voorop staan.’ Nou, vergeet het maar! Mijn reactie hierop werd door Trip­advisor geweigerd (je mag maar één keer reageren) en op 29 juli jl. lees ik op Tripadvisor: ‘La Plage: zeer slecht eten!’ en een dag later: ‘Het restaurant is een absolute puinhoop, de manager moet worden ontslagen!’

Guide Michelin: onbetwist de beste
Waarde zakenreizigers: websites als Trip­advisor en IENS (jazeker, ook van Trip­advisor) moeten wij niet meer serieus nemen. Datzelfde geldt voor de verkiezing van de ‘50 Beste Restaurants van de Wereld’, een pure onzinverkiezing van de Italiaanse waterboer Pellegrino, die er een twijfel­achtige internationale reclamestunt van heeft gemaakt. Vorig jaar was JONNIE BOER met zijn restaurant LIBRIJE in Zwolle eruit geknikkerd en dit jaar weer op ‘38’  binnengekomen. Er klopt niets van, neem het belachelijk hoog genoteerde NOMA in Kopenhagen als voorbeeld. Houd u vast aan de GUIDE MICHELIN, al meer dan een eeuw onbetwist de meest betrouwbare gids voor reizigers. Op 12 december a.s. wordt de Nederlandse Michelin Gids 2017 in het Amsterdamse De La Mar Theater gepresenteerd.

Tonny Eyk
Door: Tonny Eyk | tonny.eyk[at]zakenreis.nl
Tonny Eyk is componist, arrangeur, accordeonist, pianist, orkestleider, producer, columnist en schrijver van diverse reisboeken over Frankrijk. Daarnaast is Eyk een fervent wielerliefhebber. Zijn werk brengt hem naar alle hoeken van de aardbol. Eyk verzamelt daar tips voor restaurants en deelt deze graag met de lezers van ZAKENREIS.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

Blogs