Home / Artikel / Veiligheid Schiphol staat op het spel

Veiligheid Schiphol staat op het spel

19/05/2017

De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) vindt dat de grens van veilige afhandeling van het vliegverkeer op Schiphol in zicht is. De raad stelt in het rapport ‘Veiligheid vliegverkeer Schiphol’ dat de situatie nog niet onveilig is, maar vindt wel dat de risico’s moeten verminderen, voordat de luchthaven verder kan groeien.

‘Het ontwerp van de lucht­haven en het systeem voor de afhandeling van het vliegverkeer zijn zo complex, dat dit structurele problemen oplevert. De grenzen van een veilige afhandeling van het vliegverkeer komen in zicht,’ schrijft de raad. ‘Marginale aanpassingen’ zijn niet voldoende. ‘Er is een fundamentele discussie nodig over de toekomst van de lucht­­vaart in Nederland en de mogelijkheden en beperkingen van groei van Schiphol. Hierbij moet de Nederlandse staat nadruk­ke­lijker de eindverantwoordelijkheid nemen.’

Het rapport is hard aangekomen. Want de Onderzoeksraad, onder leiding van Tjibbe Joustra, is een onafhankelijk adviesorgaan dat in haar werkwijze niet over één nacht ijs gaat en in de loop der jaren een grote naam heeft opgebouwd.

De OVV heeft de afgelopen jaren meerdere voorvallen op en rond de luchthaven onder­­­­­­­­zocht, waaronder bijna-ongevallen en ongevallen. Het betrof onder andere ‘situaties waarbij een vlieg­tuig, voertuig of een persoon zich ten onrechte op een start- of landingsbaan bevond, zogeheten runway incursions, een start vanaf een taxibaan, opstijgen van en landen op een niet vrijgegeven baan en toestem­ming om op te stijgen terwijl op een convergerende baan een doorstart plaatsvond,’ vermeldt het rapport.

En de raad ziet geen verbetering optreden. ‘Ondanks onderzoeken en aanbevelingen van de Onderzoeksraad hebben zich opnieuw, soms vrijwel identieke, voorvallen voorgedaan.’ De OVV trekt hieruit de conclusie dat er ‘mogelijk kwets­­baarheden’ zitten in het systeem of stelsel van partijen dat de veiligheid van de lucht­­vaart op en rond Schiphol moet waarborgen. ‘Deze risico’s zouden uit­einde­lijk kunnen resulteren in een ongeval.’

Harde kritiek op I&M
De snelle groei die Schiphol doormaakt – vorig jaar bijna tien procent meer passagiers – vergroot de complexiteit, stelt de OVV. De groei van het vliegverkeer is sinds 2014 gepaard gegaan met een toename van het aantal ‘aanmerkelijke incidenten’, stelt de OVV. ‘Dit alles wijst erop dat op Schiphol de grenzen in zicht komen waarbij het vliegverkeer binnen het huidige operationele concept veilig kan worden afgehandeld.’

De hardste kritiek heeft de OVV op de staat, c.q. het ministerie van Infrastructuur en Milieu. ‘Het ontbreekt op Schiphol aan een partij die de verantwoordelijkheid neemt voor de integrale veiligheid van het vliegverkeer op en rond de luchthaven,’ vermeldt het rapport. De Onderzoeksraad vindt dat de staat de eindverantwoordelijke is. ‘Het ministerie van Infrastructuur en Milieu stelt zich echter meer op als procesmanager en heeft de verantwoordelijkheid voor veiligheid grotendeels bij de sectorpartijen gelegd. Het ontbreekt het ministerie aan een integraal beeld van de veiligheid op en rond de luchthaven en het ministerie stuurt niet op inhoud, noch op resultaat.’

 

Dit is een samenvatting van het artikel ‘Veiligheid Schiphol staat op het spel’ dat is verschenen in Zakenreis #493.
Het hele artikel lezen? Neem een abonnement op Zakenreis Magazine. Ontvang hét vakblad voor de Nederlandse zakenreisindustrie voor maar 35 euro per jaar (tien uitgaven).

 

Lolke van der Heide
Door: Lolke van der Heide | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

artikelen