Home / Artikel / Schiphol opent nieuwe, tijdelijke vertrekhal

Schiphol opent nieuwe, tijdelijke vertrekhal

03/04/2017

Passagiers snel bij de gate krijgen is het credo van Schiphol. Tegelijkertijd wil de luchthaven reizigers aanzetten tot uitgaven in retail en horeca, die nu gemiddeld dalen. Hoe gaat het bedrijf met deze spagaat om? Zakenreis vroeg het aan commercieel directeur André van den Berg, tijdens een rondleiding in de nieuwe, tijdelijke vertrekhal, vlak voor de opening op 4 april.

De nieuwe vertrekhal meet 3800 vierkante meter en is aangelegd bovenop de bagagehal, aan de Havenmeesterweg, recht tegenover de verkeerstoren. Ook een deel van het bemanningencentrum van KLM is opgeslokt. De toegang tot de airside ligt tussen de B- en de C-pier die beide vluchten naar Schengen-landen verwerken. Een deel van de passagiers zal verder moeten lopen, naar de D-pier, waar ook Schengen-vluchten worden afgehandeld. De lucht­vaartmaatschappijen die zich in de tijdelijke vertrekhal gaan huisvesten met incheckbalies zijn: KLM, Lufthansa, SWISS, Austrian Airlines en LOT Polish Airlines.

Vanaf dag één op sterkte
Het aantal passagiers op Schiphol groeide het afgelopen jaar onverwacht zo fors – met ruim negen procent naar 63,6 miljoen – dat nieuwe voorzieningen op zeer korte termijn noodzakelijk werden geacht. Chief Commercial Officer (commercieel directeur) André van den Berg licht toe. “In 2016 was aanvankelijk een groei voorzien van het aantal Schengen-passagiers met zes procent. In de loop van het jaar zaten we daar al fors boven, met uiteindelijk een toename van het aantal Schengen-passagiers van maar liefst 17 procent. Daar moesten we snel op schakelen. Na de zomer zagen we twee opties: de capaciteit in de bestaande Vertrekhal 1 optimaliseren of een geheel nieuwe, tijdelijke vertrekhal bouwen. Het is het laatste geworden. De startsessie met onze bouwpartners vond plaats op 6 september 2016. In gezamenlijkheid hebben we vast­­gesteld dat de tijdelijke vertrekhal in april 2017 gereed zou kunnen zijn, op tijd voor het zomerseizoen.”

De nieuwe hal krijgt onder meer 22 incheck­balies en zes security lanes. De capaciteit is berekend op twee miljoen passagiers per jaar, van de in totaal tien miljoen Schengen-passagiers (in 2016). De faciliteit moet ‘drie zomers meegaan’, zegt Van den Berg, tot eind 2019. De producten zijn voor het grootste deel herbruikbaar. Dat geldt voor de bouwmaterialen, maar ook voor instal­laties zoals de incheckbalies en security lanes voor de controle van handbagage.

“De hal is in één keer op sterkte, vanaf dag één,” zegt Van den Berg. Hoewel het om een tijdelijke faciliteit gaat, zullen passagiers het niet ervaren als een noodvoorziening – de gebruikte materialen zijn robuust en ook de uitstraling behoudt de ‘Schiphol-standaard’, benadrukt de CCO. De luchthaven voert geen experimenten of nieuwigheden door, maar maakt gebruik van proven technology, zegt Van den Berg. “Wij besteden het geld van de airlines die ons betalen via de havengelden en we willen zo goed mogelijk met andermans portemonnee omgaan. Dus hebben we de nieuwe hal heel economisch ingericht, zonder dat je het gevoel hebt dat je over houten platen loopt.”

Is de nieuwe vertrekhal nog wel nodig? Want Schiphol zit tot eind 2020 dicht tegen het maximaal toegestane aantal van 500.000 vliegbewegingen aan en gaat dan ‘op slot’. Van den Berg: “Nee, daar is al rekening mee gehouden. De tijdelijke vertrekhal past binnen die grenzen, tot eind 2019. De echte groei kan daarna plaats­vinden via de A-pier.”

Van den Berg doelt op de nieuwe pier die zich nu nog in de ontwerpfase bevindt. Volgend jaar moet de bouw ervan beginnen, om dan eind 2019 te worden opgeleverd. De pier wordt gebouwd op de noordelijke kop van KLM Vrachtgebouw 1. ‘A’ zal niet de aanduiding voor de nieuwe pier zijn, omdat ‘a’ in het Engels als ‘e’ klinkt en dit tot verwarring kan leiden onder de passagiers. In het verleden is daarom de toen bestaande A-pier van naam veranderd.

In 2023, zo is het plan, moet de bouwactiviteit zijn afgerond, met de oplevering van een hele nieuwe terminal, nu ook nog aangeduid als A-terminal. Hoe de nieuwe pier uiteindelijk gaat heten, kan André van den Berg nog niet zeggen. Wellicht is Royal Pier een optie – Schiphol ontving vorig jaar, op de honderdste verjaardag, het predicaat ‘Koninklijk.’

 

Dit is een samenvatting van het artikel ‘Schiphol bouwt zich een weg omhoog’ dat is verschenen in Zakenreis #492. Het hele artikel lezen? Neem een abonnement op Zakenreis Magazine. Ontvang hét vakblad voor de Nederlandse zakenreisindustrie voor maar 35 euro per jaar (tien uitgaven).

 

Lolke van der Heide
Door: Lolke van der Heide | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

artikelen
Overstappen met Ryanair en zelftransfers

Overstappen met Ryanair en zelftransfers

19/06/2017

Ryanair biedt vanuit Rome transfervluchten aan en vanuit Madrid overstap­mogelijkheden op intercontinentale bestemmingen. EasyJet lonkt naar netwerkmaatschappijen om te feederen. En nu gaan ook luchthavens overstapreizen regelen. Een nieuwe bedreiging…