Home / Artikel / Roadmap: Reisgeluk als missie

Roadmap: Reisgeluk als missie

18/09/2017

Roadmap is een start-up die een app levert als wegwijzer voor personeel op zakenreis. Het bedrijf uit Delft rekent big corporates tot zijn klanten, waaronder Microsoft en Philips. Maar Roadmap is meer dan een B2B-app alleen, zegt CEO Jeroen van Velzen. ‘Wij zijn een communicatieplatform dat de werkgever in staat stelt tijdens een reis met de werknemer te praten.

“De Verenigde Staten zijn op dit moment onze grootste markt,” zegt Jeroen van Velzen, directeur en medeoprichter van Roadmap. “Onder de zeven corporates waar wij voor werken, bevinden zich Amerikaanse bedrij­ven als Microsoft, Pfizer en KPMG USA.”
Microsoft is de grootste klant en heeft meer dan 10.000 zakenreizen per week, waarvoor steeds de app van Roadmap wordt gebruikt. Het Delftse bedrijf werkt ook op andere gebieden intensief met de Amerikaanse software­ontwikkelaar samen.

Het doel van Roadmap is om ‘zakenreizigers te ontstressen’. Op de komende zakenreisconferentie RE van de NATM en Zakenreis zal Van Velzen een panel leiden over re-thinking, met human resources als insteek. “Het gaat om het herbedenken van de zakenreis. Niet vanuit de inkoophoek, maar vanuit de positie van de zakenreiziger. Het sluit mooi aan bij ons eigen bedrijf. Onze missie is traveller happiness en het hele model is gebouwd rond de reiziger, en niet rond het bedrijf waar hij of zij voor werkt. Als er íets is wat wij aan het doen zijn, is het precies dat: re-thinking, re-inventing, re-engineering.”

De reisbranche is een bedrijfstak waar heel weinig innovatie is geweest, vindt Van Velzen. “De sector bestaat uit olifanten die al veertig jaar hetzelfde dansje uitvoeren. Het is een distributie-gecentreerde industrie. Alles draait om het verkopen van vliegtickets, hotelovernachtingen en huurauto’s. Om agenten en inkopers. Ik chargeer en kleineer nu, om de industrie overzichtelijk te maken. De reiziger is nooit onderdeel geweest van de innovatie. Die ging alleen over de manier van distribueren.”
Roadmap pretendeert ‘alles anders’ te doen, voortgestuwd door nieuwe technologische inzichten. “Het grote verschil is dat de reiziger van vroeger geen technologie bij zich had. Tien jaar geleden is met de komst van de smartphone de omslag gekomen. Daar vinden wij ook onze oorsprong in.”

Communicatieplatform met de reiziger
De app van Roadmap is alleen beschikbaar voor werknemers van bedrijven die een contract hebben afgesloten. Individuele aanschaf in de app store is niet mogelijk. Wat krijgt de zakenreiziger voor product? Hij of zij ontvangt van deur tot deur begeleiding, met data over de vluchten, vervoersopties naar het hotel en informatie over routes, restaurants, kantoorlocaties en andere zaken. Van Velzen: “Ons product is gericht op bedrijven en vormt een onderdeel van een bredere strategie om de reiziger in het middelpunt te zetten. Dat begint met communicatie. De app is maar een onderdeel van de communicatie die een werkgever heeft met de medewerker op reis. Holistisch beschouwd zijn wij een communicatieplatform dat de werkgever in staat stelt tijdens de reis met de werknemer te praten.”
Roadmap is bedoeld voor de internationale zakenreiziger en zorgt ervoor dat de benodigde informatie bij elkaar komt. Van Velzen: “In Roadmap brengen we allemaal dingen op één plek. En als een reiziger méér wil, kan hij doorklikken naar het juiste loket. We zijn een soort paraplu.”

Disintermediatie
Kan Roadmap de app al toespitsen op de individuele reiziger? Nee, dat kan nog niet, wel op groepen, zoals frequente reizigers. Van Velzen: “We zitten dus nog op margherita-niveau. In de tweede laag proberen we de context van het betreffende bedrijf erin te frotten met een eigen reisprogramma, eigen kantoorlocatie en eigen collega’s. De derde laag is het netwerk-idee: wat deed Jantje, Pietje, Klaasje tijdens de reis, zodat we de kennis kunnen delen. Het hoogste niveau dat we uiteindelijk moeten halen, is het volledig gepersonifieerde programma.”
Roadmap werkt samen met luchtvaart­maat­schappijen, maar volgens Van Velzen kan zijn bedrijf méér leveren aan klanten dan waartoe een aparte airline in staat is. “Stel dat Philips en KLM samen een fantastische reiservaring willen maken, inclusief iemand die met een ledlamp en een glas champagne bij de gate staat. Een op maat gesneden ervaring dus. Maar de ouderwetse distributiesystemen zijn daar niet geschikt voor. Een GDS kan dat niet aanbieden, wij in theorie wel. In de toekomst zullen daarom hele interes­s­ante dwars­verbin­dingen ontstaan. Het is de volgende fase waar de industrie naartoe gaat. Door disinter­mediatie – het elimineren van tussen­schakels in de leveringsketen – ontstaat een heel breed productpalet.”

Digitale ervaring op maat
Corporates als Philips en Microsoft maken bovendien gebruik van veel meer dan één airline. “Dat is waar wij om de hoek komen kijken. Roadmap kan, met vijf of zes airlines, een volledig op maat gemaakte digitale ervaring leveren. KLM heeft geen platform om zoiets over te brengen,” zegt Van Velzen.
Hij wijst op een belangrijke bijkomstigheid voor corporates: dataveiligheid, ‘een heel groot thema’ voor bedrijven. “Nu vliegen data heen en weer terwijl niemand weet hoe het echt in elkaar zit. Dat is een no-go-area en een problematiek waar de corporates heel erg op gefocust zijn. Ze willen hoeder zijn van hun eigen data. Het is het nieuwe goud voor ons. Corporate bedrijven willen heel goed weten wat er aan hun medewerkers wordt voorgeschoteld en of de data al dan niet worden gedeeld met anderen.”
De app die Roadmap aanlevert, wordt eigendom van het betreffende bedrijf. Van Velzen: “Wij leveren in de cloud van Microsoft, met Microsoft-technologie. Elk bedrijf ontvangt zijn eigen app, die ze zelf managen. Wij kunnen en willen niet zien wat ze ermee doen.”

Dit is een samenvatting van het artikel ‘Roadmap: Reisgeluk als missie’ dat is verschenen in Zakenreis #496. Het hele artikel lezen? Neem een abonnement op Zakenreis Magazine. Ontvang hét vakblad voor de Nederlandse zakenreisindustrie voor maar 35 euro per jaar (tien uitgaven).

Lolke van der Heide
Door: Lolke van der Heide | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

artikelen