Home / Artikel / René de Groot: KLM wil minder leidinggevenden in cabine

René de Groot: KLM wil minder leidinggevenden in cabine

13/06/2017

Binnen het directieteam van KLM zijn de cao-onderhandelingen onderdeel van de portefeuille van Chief Operating Officer René de Groot. Voor het grondpersoneel en de cockpit zijn er al nieuwe cao’s afgesloten, de onder­handelingen voor een cabine-cao zijn in volle gang, zegt de COO. KLM’s toekomstvisie voor de cabin crew, die samen­­hangt met een nieuw service­­concept aan boord, maakt daar deel vanuit.

KLM ontwikkelt een nieuwe service voor de World Business Class (WBC), wat houdt die in?
“Wij vinden dat passagiers in de inter­con­ti­nen­tale business class meer keuze­vrijheid moeten hebben. Daaronder valt zelf kunnen kiezen wanneer je eet, werkt of ontspant. Ongeveer twee derde van alle KLM-reizigers zijn overstappassagiers. Zij hebben vaak al een vlucht achter de rug en zitten in het bioritme van een andere tijdzone. Daarom introduceren wij in de WBS vanaf deze zomer Anytime for you. Daarbij kunnen passagiers naast het reguliere driegangenmenu à la carte kiezen uit verschillende koude en warme gerechten – wanneer ze maar willen. Deze gerechten worden tijdens de vlucht opge­maakt en in ‘restaurantstijl’ uitgeser­veerd. Wij beginnen vanaf 1 juli met de nieuwe service op vluchten tussen Amster­dam en Johannesburg, in oktober volgt een tweede route en vervolgens verwachten wij deze nieuwe service verder uit te rollen.”

Eind vorig jaar leidde aanpassingen in de werkwijze aan boord tot werk­onder­brekingen bij het cabinepersoneel. Er was groot verzet tegen de maatregel om op 40 procent van de langeafstands­vluchten met 1 cabin attendant (CA) minder te vliegen.
“Wij hebben de vakbonden aangegeven dat wij bereid zijn om de -1 CA-maatregel terug te draaien als de noodzakelijke besparingen op een andere manier worden gerealiseerd. Daarover zijn wij nu met de vakbonden in gesprek, als onderdeel van de cao-onderhandelingen.”

Wat houdt de toekomstvisie voor de cabin crew precies in?
“Het goede nieuws is dat er voor iedereen een baan is. Maar we kunnen niet tegen iedereen zeggen dat zijn of haar huidige functie behouden blijft. In lijn met het wegsnijden van managementlagen binnen de hele KLM-organisatie willen we naar een eenvoudiger systeem waarbij er uitsluitend onderscheid is tussen leidinggevenden en CA’s. Deze ‘gewone’ CA’s worden gestimuleerd om bepaalde modules te halen, waarmee ze senior CA of World Business Class CA kunnen worden. De talenten en ambities van het cabinelid zijn hierbij doorslaggevend. Iemand die graag in de business class wil werken, kan de WBC-modules gaan halen. Die omvatten bijvoorbeeld kennis van de dranken en spijzen die we aan boord serveren. Iemand die zich wil verbreden en een leidinggevende functie ambieert, volgt weer andere modules. CA’s kunnen solliciteren op deze functies, wij selecteren op basis van geschiktheid en leiden vervolgens op. Na een bepaalde periode vervallen de modules – het is dus niet zo dat als je eenmaal WBC CA bent dit voor altijd blijft; die kwalificaties moet je wel bijhouden.”

Wat gebeurt er met de (senior) purser?
“De senior purser en purser hebben nu een functioneel leidende rol aan boord, respectievelijk voor de hele cabine of de economy class. Zodra het vliegtuig weer op Schiphol is geland, gaat ieder zijns weegs. Het plan is dat de leidinggevende nieuwe stijl een vaste groep CA’s onder zich krijgt, die hij of zij voor langere tijd managet. Dat betekent regelmatig met de teamleden vliegen en ook een stuk begeleiding op de grond. Om te kunnen solliciteren op een leidinggevende functie moet je minimaal een jaar vliegen. Selectie vindt plaats op managementkwaliteiten, het aantal vliegjaren is minder relevant. Dat betekent nieuwe carrièrekansen voor een groot deel van het cabinekorps. Je hoeft niet meer – zoals nu – meer dan 15 jaar te wachten voordat je op basis van senioriteit in aanmerking komt voor promotie.”

En hoe zit dat op Europa?
“Op langeafstandsvluchten zal er nog maar één leidinggevende zijn. Op Europa-vluchten kan er een leidinggevende aan boord zijn, maar het kan ook een senior CA zijn die leiding geeft aan de bemanningsleden op korte routes.”

Dat komt neer op het model dat nu bij KLM Cityhopper wordt gehanteerd?
“Ja, dat klopt.”

 

Dit is een samenvatting van het artikel ‘René de Groot: KLM ontevreden over Schiphol’ dat is verschenen in Zakenreis #494.
Het hele artikel lezen? Neem een abonnement op Zakenreis Magazine. Ontvang hét vakblad voor de Nederlandse zakenreisindustrie voor maar 35 euro per jaar (tien uitgaven).

Manuschka
Door: Manuschka | manuschka[at]zakenreis.nl
Manuschka Hundepool is hoofdredacteur en uitgever van Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

artikelen
Overstappen met Ryanair en zelftransfers

Overstappen met Ryanair en zelftransfers

19/06/2017

Ryanair biedt vanuit Rome transfervluchten aan en vanuit Madrid overstap­mogelijkheden op intercontinentale bestemmingen. EasyJet lonkt naar netwerkmaatschappijen om te feederen. En nu gaan ook luchthavens overstapreizen regelen. Een nieuwe bedreiging…