Home / Artikel / Pieter Elbers: ook al zijn alle poortjes open, het blijft heel druk

Pieter Elbers: ook al zijn alle poortjes open, het blijft heel druk

16/06/2017

Pieter Elbers, CEO KLM

De president-directeur van KLM, Pieter Elbers, sprak tijdens de CAPA Airline Leader Summit in Dublin met Zakenreis. Vooral over wat hem momenteel zorgen baart: de opstoppingen van reizigers op Schiphol.

Schiphol groeit sinds vorig jaar als kool en doet het dus als luchthaven heel goed. Kunt u daar, ondanks de logistieke problemen, ook niet een beetje waardering voor opbrengen?
“Nee. Als er zoveel mensen zolang in de rij moeten staan, doe je iets niet goed.”

De groei van Schiphol is goed voor KLM en voor Nederland, toch?
“In onze visie zijn er twee dingen waar de schoen wringt: het volumebeleid van Schiphol en adequate investeringen in de infrastructuur. Het Alders-akkoord heeft een heel moeilijk bouwwerkje opgeleverd. Om de groei te kunnen faciliteren, zijn er allerlei afspraken met de omgeving gemaakt. Over isolatie, aanvliegroutes, baangebruik, enzovoort – al die dingen zijn afgesproken. Dat kost ons ontzettend veel geld, direct door het meebetalen aan isolatieprojecten en bijvoorbeeld door het gebruik van de Polderbaan, die het verst weg van de terminals ligt, waardoor vliegtuigen langer moeten taxiën en dus meer brandstof gebruiken. Maar we hebben dat allemaal met elkaar afgesproken om ervoor te zorgen zodat we een goede verdeling krijgen van de lusten en de lasten.”

Groeit Schiphol te snel?
“Ja. Aan de Alderstafel is een geleidelijk groeipad afgesproken. Maar Schiphol voerde de afgelopen jaren een beleid dat erop gericht was de luchthaven zo snel mogelijk vol te krijgen. En dat raakt ons, want wij geven heel veel geld uit om het geluid bij de omgeving draaglijk te maken. Tegelijkertijd wordt de groeiruimte, terwijl we even met de ogen knipperen, weggegeven aan andere maatschappijen met allerlei subsidies. Er is 44 miljoen uitgegeven aan marketing en subsidies. Wij hebben niets tegen concurrentie. Wij kunnen daar prima tegen en sterker nog, ik denk dat het goed is voor iedereen: voor de passagiers, en voor de airlines om hen scherp te houden. Onze boosheid vloeit voort uit het feit dat we Schiphol al twee jaar waarschuwen dat het te hard gaat, dat de infrastructuur achter blijft bij de groei. De luchthaven investeert in allerlei projecten, maar niet in basale dingen als gates, incheckbalies en security lanes. Dat moest wel vastlopen.”

Maar Schiphol heeft in april een nieuwe, tijdelijke vertrekhal geopend, heeft dat niet geholpen?
“Dan moet je wel alle security-balies daar bezetten en dat doet Schiphol niet. Er is al onder-geïnvesteerd in de infrastructuur en wat er wél is bijgebouwd, wordt niet optimaal gebruikt. Als jij een dag voor de kerst in de supermarkt staat, weet je natuurlijk dat het er druk is. Maar als dan slechts de helft van de kassa’s open is, word je als klant chagrijnig. Dit is in feite wat er op Schiphol aan de hand is: er waren te weinig kassa’s en de kassa’s die er wel waren, waren niet allemaal open.”

U bent samen met directeur Jos Nijhuis van Schiphol bij demissionair staats­secretaris Dijksma van I&M geweest om over de situatie te praten.
“Daar heeft Nijhuis toegezegd dat deze zomer alles open zal staan, van ’s morgens heel vroeg tot ’s avonds laat. Ik had liever gehad dat zoiets al in het normale proces was gebeurd, zonder dat we druk hoefden uit te oefenen. Het is wel heel bijzonder dat dit soort afspraken bij Schiphol tot stand moeten komen via de staatssecretaris. Eind vorig jaar zijn hierover al brieven van KLM naar Schiphol gegaan. Begin maart dit jaar volgde de brandbrief. Daarna besloot Schiphol toch nog slots die in de winter niet zijn gebruikt additioneel voor de zomer uit te geven. Dat is, zoals door ons voorspeld, dus gigantisch spaak gelopen. Eerder heb ik al een ‘Deltaplan’ voor de luchtvaart bepleit om gezamenlijk de internationale uitdagingen aan te gaan.”

Wie heeft er dan meer capaciteit gekregen? Emirates, Etihad, Qatar?
“Nee, die hebben in slots gemeten niet zoveel impact. Emirates heeft twee vluchten per dag naar Schiphol, dat zijn dus vier slots. De groei van de uitgegeven slots zit vooral in de Europese low-cost carriers zoals easyJet, Ryanair en Small Planet.”

Hebt u er nu wél vertrouwen in, na de toezeggingen van Schiphol?
“Als Nijhuis uitvoert wat hij heeft toegezegd wel. En dan zal het nog steeds heel druk worden, ook al zijn alle poortjes open, want die slots zijn uitgegeven.”

Toch blijft KLM het goed doen, met een forse groei in passagiersaantallen. Is dit ondanks de problemen op Schiphol?
“Ja. Het is dankzij de KLM-strategie, waarmee ik eind 2014 ben begonnen: de concurrentie aangaan met de prijsvechters en ons Europese netwerk verder uitbreiden. Kosten verlagen enerzijds en investeren anderzijds. Dit werpt haar vruchten af. Voor mij is het dus de bevestiging van een meerjarenbeleid. Wat natuurlijk ook helpt, is dat de Nederlandse economie goed draait en de vraag naar stoelen toeneemt. Onze nieuwe bestemmingen doen het prima. Kijk naar Dublin, waarop we in oktober vorig jaar zijn begonnen met twee eigen vluchten per dag en waarop we nu vier keer per dag vliegen. We maken daar hele goede stappen in, al kunnen we niet achteroverleunen.”

 

Dit is een samenvatting van het artikel ‘Hoe Pieter Elbers zijn verjaardag vierde’ dat is verschenen in Zakenreis #494.
Het hele artikel lezen? Neem een abonnement op Zakenreis Magazine. Ontvang hét vakblad voor de Nederlandse zakenreisindustrie voor maar 35 euro per jaar (tien uitgaven).

Lolke van der Heide
Door: Lolke van der Heide | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

artikelen
Overstappen met Ryanair en zelftransfers

Overstappen met Ryanair en zelftransfers

19/06/2017

Ryanair biedt vanuit Rome transfervluchten aan en vanuit Madrid overstap­mogelijkheden op intercontinentale bestemmingen. EasyJet lonkt naar netwerkmaatschappijen om te feederen. En nu gaan ook luchthavens overstapreizen regelen. Een nieuwe bedreiging…