Home / Artikel / Pieter Bootsma: ‘Deze overeenkomst is een unicum’

Pieter Bootsma: ‘Deze overeenkomst is een unicum’

13/12/2017

Air France-KLM en Jet Airways hebben op 29 november jl. hun joint venture getekend. Zakenreis sprak de architect van de deal, Pieter Bootsma, Executive Vice President Commercial Strategy bij Air France-KLM. Ook Delta is bij de samenwerking betrokken, met aansluiting uit India, via Europa, naar Noord-Amerika.

U hebt jaren gepraat met Jet – waarom duurde het zolang?
“Lang is een relatief begrip. Voor ons gevoel was het lang, maar er zijn wel meer van dit soort situaties geweest die ook tijd kostten. We hebben vijf tot zes jaar geleden voor het eerst gesproken met Jet, daar is toen niets uitgekomen. Voor Jet Airways geldt dat zij voor het eerst een dergelijke overeenkomst heeft afgesloten, en dan meteen met een grote partij als Air France-KLM. Dat vraagt veel aandacht en tijd.”

Welke stappen hebt u met Jet Airways gezet?
“Er is sprake van drie fases. De eerste mondde in maart 2016 uit in het overhevelen van de Jet-hub en de Jet-vluchten van Brussel naar Amsterdam. Hiermee ging Jet ook direct passagiers aanvoeren voor ons Noord-Atlantische systeem. De tweede fase had betrekking op Parijs en Londen. Jet vloog wel op Parijs, in samenwerking met Air France, maar met een schema zonder aansluiting op Noord-Amerika. We hebben na lang onderhandelen weten te bereiken dat de vluchten van Jet uit Mumbai beter aansloten op die van Air France naar Noord-Amerika. In deze fase kwamen we ook al veel codeshares overeen, zowel tussen India en Europa als transatlantisch. Vervolgens hebben we ervoor gezorgd dat er op Heathrow een afspraak kwam tussen Delta en Virgin om Jet op de Britse luchthaven te laten feederen. De derde fase ten slotte is de nu beklonken overeenkomst tussen Europa en India van Jet Airways en Air France-KLM.”

Wat is de belangrijkste opbrengst voor Air France-KLM?
“Jet is begonnen met twee nieuwe vluchten: tussen Chennai en Parijs en van Bangalore naar Amsterdam. Deze feederen direct op ons transatlantisch netwerk. Dit is een unieke situatie – ik denk met recht te kunnen zeggen dat er nergens ter wereld twee zulke grote samenwerkingsverbanden in de luchtvaart aan elkaar zijn geknoopt. Dat is nogal een complexiteit die je je op de hals haalt. Er moest ook een onderliggende financiële regeling komen tussen Delta, Air France-KLM en Jet.”

Hoeveel passagiers verwacht u te trekken?
“Op basis van boekingen zitten we deze winter al op 2000 passagiers per dag die tussen Noord-Amerika en India vice versa op Schiphol overstappen. Op jaarbasis betekent dat zo’n driekwart miljoen passa­giers. En dat aantal kan alleen maar groeien. We hebben daar het volste vertrouwen in.”

Waarom niet één groot partnerschap van Noord-Amerika naar India via Europa?
“Bij een joint venture moeten alle partijen asset deployment hebben, ofwel: vluchten. Delta vliegt niet op India en Jet niet naar de Verenigde Staten. Deze situatie zal bestaan totdat Delta en Jet wél op elkaars landen vliegen. Dan kom je in een nieuwe fase waar ik liever niet op vooruitloop. De complexiteit is nu al groot genoeg. We zijn intussen wel bezig de twee overeenkomsten in elkaar te schuiven. Maar het blijven twee aparte entiteiten, want anders had je nog allerlei andere elementen gekregen in termen van governance.”

In het recente verleden sprak u ook met Etihad over een joint venture.
“De gesprekken zijn niet met elkaar te vergelijken. Ooit zaten we inderdaad met Etihad aan tafel om te praten over een veel grotere geografische scope. Daar hebben we op dat moment om moverende redenen nee tegen gezegd. Vervolgens hebben we kenbaar gemaakt wel met Etihad te willen samenwerken tussen Abu Dhabi en Amsterdam. Dat doen we nu dus ook, met codesharing and beyond. Dat gaat eigenlijk heel goed. Tegelijkertijd hebben we de samenwerking met Jet opgezet, wetende dat Etihad daar een belang van 24,9 procent in heeft. We hebben onze overeenkomst met Jet voorgelegd aan Etihad. ‘Wat goed is voor Jet, is goed voor Etihad,’ was het antwoord.”

U bent bij Air France-KLM de architect van veel jv’s. Zijn ze nu anders dan twintig jaar geleden?
“Er zijn verschillen in diepgang tussen joint ventures, maar dat heeft meer te maken met hoe lang je met elkaar bezig bent en niet met de jv zelf. Delta en Air France-KLM hebben een hele lange traditie samen. We zijn diep verweven. Met de Chinese partners zijn we wat minder lang bezig. Daar gaat het met vallen en opstaan. In India zijn we net begonnen en moeten we verdere ontwikkelingen afwachten. In heb wel goede hoop dat we met Jet Airways snel kunnen bewegen in termen van verbetering van de diepgang van de samenwerking.”

 

Dit is een samenvatting van het artikel ‘Overeenkomst met Jet Airways is uniek’ dat is verschenen in Zakenreis #499. Het hele artikel lezen? Neem een abonnement op Zakenreis Magazine. Ontvang hét vakblad voor de Nederlandse zakenreisindustrie voor maar 35 euro per jaar (tien uitgaven).

 

Lolke van der Heide
Door: Lolke van der Heide | lolke[at]zakenreis.nl

Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

artikelen