Home / Artikel / Overstappen met Ryanair en zelftransfers

Overstappen met Ryanair en zelftransfers

19/06/2017

Ryanair biedt vanuit Rome transfervluchten aan en vanuit Madrid overstap­mogelijkheden op intercontinentale bestemmingen. EasyJet lonkt naar netwerkmaatschappijen om te feederen. En nu gaan ook luchthavens overstapreizen regelen. Een nieuwe bedreiging voor netwerkcarriers?

Van Banjul in Gambia naar Barbados. Of van Reykjavik naar Goa in India. Allemaal via London Gatwick. De Britse luchthaven biedt met GatwickConnects overstapverbindingen aan die de betrokken luchtvaartmaatschappijen zich niet in het hoofd durven halen. Gatwick husselt lijndienstvluchten en vakantievluchten
zelf door elkaar.

GatwickConnects is nog een proefballon met een beperkt aantal stedenparen. Wie er – voor 27,50 pond – gebruik van maakt, moet zelf de bagage van de band halen. Deze checkt hij in dezelfde hal in bij een speciale balie voor de vervolgvlucht, waarna een snelle route door de controles en een gegarandeerde verbinding lonken. En wie zijn vervolgvlucht mist, wordt door de luchthaven overgeboekt. Passagiers reizen wel met twee tickets. Gatwick is niet de enige die deze service aanbiedt. Ook de luchthaven Milaan Malpensa biedt met FlyViaMilano transfer­verbindingen aan tussen de verschillende maatschappijen die van het Italiaanse vlieg­veld gebruikmaken.

Toename van doe-het-zelftransfers
De tijd dat netwerkmaatschappijen als KLM, Air France of Lufthansa de overstapluchtvaart domineerden, lijkt voorbij. Boekingssites, luchthavens en nu ook prijsbrekers als Ryanair voegen rap transfermogelijkheden toe aan de rest van hun aanbod.

De Ierse kampioen van het point-to-point vliegen, doet sinds half mei in Rome en Madrid proeven met transferdiensten. In de Italiaanse hoofdstad gaat het om transfers op eigen vluchten tussen tien Europese bestemmingen – waaronder Alicante, Barcelona en Brussel – en Italiaanse bestemmingen als Catania, Comiso en Palermo. Passagiers kunnen op de site van Ryanair doorboeken en hun bagage wordt in Rome doorgelabeled. Reizigers moeten wel alsnog opnieuw naar de aankomsthal.
Ryanair sluit niet uit dat later in Rome ook andere bestemmingen, waaronder Eindhoven, zullen worden toegevoegd. Als de proef slaagt, willen de Ieren de dienst ook op andere bases invoeren.

In Madrid biedt Ryanair nu overstappen op vluchten van Air Europa aan. Het gaat bij de Spaanse maatschappij – notabene lid van Air France-KLM’s SkyTeam – om twintig intercontinentale bestemmingen in de Noord- en Zuid-Amerika, het Caribisch gebied en Israël. Dat betekent dat passagiers vanuit Eindhoven met een overstap op Madrid Barajas naar bestemmingen als Havana, New York, Tel Aviv of Buenos Aires kunnen vliegen. Daarbij verkopen de Ieren alle benodigde tickets via hun eigen website.

Niet met KLM gesproken
Ryanair-topman Michael O’Leary liet bij zijn laatste bezoek aan Schiphol in maart al luid en duidelijk doorschemeren dat de carrier met meer lijndienstmaatschappijen wil samenwerken. Met Norwegian is een principeafspraak gemaakt waarbij passagiers later dit jaar vanuit Ierse bestemmingen op London Gatwick kunnen overstappen op intercontinentale vluchten van Norwegian. De twee budgetvliegers stemmen daartoe nu hun boekingssystemen op elkaar af. En er wordt gepraat met Aer Lingus voor samenwerking in Dublin.

“Ryanair groeit als een dolle naar 200 miljoen passagiers,” zei O’Leary. “Die komen allemaal van dure luchtvaartmaatschappijen af. Die kunnen beter stoppen met al die Europese bestemmingen en dat door ons laten doen. Want dan kunnen zij zich richten op intercontinentale vluchten en voeren wij hun passagiers wel aan. We hebben zoiets al voorgesteld aan Alitalia, maar die is nu eventjes druk bezig met over de kop te gaan.”
Met KLM is niet gesproken.

Dat betekent niet dat KLM pertinent tegen transfersamenwerking met budget­maatschappijen is. De maatschappij heeft in Canada een lucratief verbond met Westjet, dat passagiers vanuit Canadese regiobestemmingen aan- en afvoert. In de VS wordt samengewerkt met JetBlue. Maar in die gevallen zijn beide partijen bereid water bij hun businessmodel te doen. Transfers passen immers slecht in de afgeslankte bedrijfsvoering van de prijsbrekers, die boekingen via hun eigen websites binnenhalen waar de traditionele netwerkmaatschappijen als KLM dat ook via boekingssystemen als Amadeus doen. Om een overstap te stroomlijnen, zou de budgetvlieger zich ook daarbij moeten aansluiten en dat is met een gemiddelde prijs van 3,70 euro per boeking zelden rendabel. Ook moeten de twee partijen regelen wie opdraait voor de kosten als een reiziger zijn verbinding mist, iets waar budgetmaat­schappijen meestal weinig flexibel in zijn.

Ryanair is niet de enige prijsbreker met transferdromen. Ook Vueling (in Barcelona) en Norwegian (Oslo) experimenteren met zelf-overstappen tussen hun eigen vluchten. EasyJet speelt nog met het idee.

Dit is een samenvatting van het artikel ‘Overstappen met Ryanair en zelftransfers’ dat is verschenen in Zakenreis #494.
Het hele artikel lezen? Neem een abonnement op Zakenreis Magazine. Ontvang hét vakblad voor de Nederlandse zakenreisindustrie voor maar 35 euro per jaar (tien uitgaven).

Herman Stil
Door: Herman Stil | herman[at]zakenreis.nl
Herman Stil is luchtvaartredacteur bij Het Parool. Hij levert maandelijks een bijdrage aan Zakenreis Magazine.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

artikelen