Home / Artikel / Nederlandse krijgers maken Aeromexico slagvaardig

Nederlandse krijgers maken Aeromexico slagvaardig

16/07/2017

Aeromexico was enkele jaren geleden nog een tamelijk onbeduidende airline in de inter­nationale luchtvaart. Dankzij privatisering en Nederlandse inbreng is de carrier nu een speler waar rekening mee wordt gehouden. Zakenreis sprak in Mexico-Stad met twee van de dragers van het succes: Anko van der Werff en Paul Verhagen.

De vliegtuigstaarten in de Aeromexico-vloot zijn voorzien van een afbeelding van de cuāuhtli, de vermetele krijger uit het Azteken-tijdperk, voorzien van een adelaarsmasker. In de hangar van de airline, op de luchthaven van Mexico-Stad, is te zien hoe het logo vanaf de oprichting in 1934, met de nodige moderniseringen, steeds deel is geweest van het imago van de airline. “De regering was toen en nog lange tijd daarna eigenaar van Aeromexico en wilde laten zien dat we afstammelingen waren van die krijgers. Wij zijn moderne krijgers,” zegt José Antonio Mijares Esparza, hoofd onderhoud bij de airline, terwijl hij tussen enkele klaarstaande Dreamliners van de airline doorloopt.

In het Mexico van nu is de martiale Azteek van weleer nog steeds hét symbool van kracht, concurrentie, aanvalslust. Maar de krijgers bij Aeromexico werden een beetje moe. De airline begon tien jaar geleden verlies te lijden, er moest iets gebeuren. Het was het moment van de omslag, zegt Anko van der Werff, Chief Revenue Officer sinds 2014. Samen met Paul Verhagen, Senior Vice President International Sales,is Van der Werff een van de drijvende krachten achter de Mexicaanse carrier.

Van der Werff: “Aeromexico was 83 jaar lang een overheidsbedrijf geweest, maar de onderneming liep vast. Zes jaar geleden is de privatisering ingezet. Delta Air Lines heeft inmiddels een belang van 49 procent, Mexicaanse investeerders 20 procent en 31 procent is vrij verhandelbaar aan de beurs. Tegelijkertijd wilde Andrés Conesa, die sinds 2005 onze CEO is, een internationalisering van het management. Zo kwam hij bij mij uit – ik zit sinds 2014 op deze positie. Daarvoor werkte ik bij Air France-KLM en Qatar Airways.”
Verhagen: “In april 2016 ben ik hier begon­nen, na dertien jaar bij Air France-KLM te hebben gewerkt en vier jaar bij airberlin.”

Was het in Mexico wennen voor u?
Van der Werff: “Er zijn grote cultuur­verschil­len, vooral als het om eten gaat. Mexicanen houden van zoet en vet en van alles veel. Als ik bij de lunch twee taco’s neem, zeggen Mexicaanse collega’s: ‘Waarom neem je er geen zes?’ En ik drink ook geen cola, de Mexicanen wel.”
Verhagen: “Ik spreek goed Spaans, dus dat helpt. Sterker: het is een voorwaarde om hier goed te kunnen functioneren.”
Van der Werff: “Ik sprak geen Spaans toen ik hier kwam, maar heb wel een talenknobbel en heb de taal snel geleerd. Het is inderdaad essentieel om Spaans te spreken – de beheer­­sing van het Engels is bij de meeste Mexicanen heel beperkt. Negentig procent van de communicatie gaat in het Spaans.”

Delta Air Lines, tevens partner van KLM en Air France, is dus grootaandeelhouder. Hoe belangrijk is dit voor Aeromexico?
Van der Werff: “Heel belangrijk. Er is een joint venture (jv) met Delta op alle vluchten naar de VS. Paul en ik zijn hier mede gekomen om die jv tot een succes te maken. Aeromexico is zeer content met wat wij tot nu toe hebben bereikt. De airline is nu een partij waar anderen rekening mee houden. Ik kom vaak op vergaderingen van IATA.
Ik merk de laatste jaren dat vertegen­woor­digers van andere airlines nu op ons afkomen, iets wat ze vroeger veel minder deden.”
Verhagen: “Aeromexico is een mondiale speler geworden.”

Wat is belangrijker voor Aeromexico, binnenlands of internationaal verkeer?
Verhagen:
“Lange tijd was domestic het grootst, gemeten in aantallen bestemmingen en vervoerde passagiers. Maar we vliegen nu voor het eerst naar meer internationale luchthavens dan Mexicaanse: 46 om 45. Het aantal binnenlandse bestemmingen kan natuurlijk ook nauwelijks meer groeien, op een gegeven moment bestrijk je elke uithoek van het land wel zo’n beetje. Internationaal kunnen we nog volop groeien. We zijn nu net een nieuwe lijn begonnen naar Seoul, met een tussenstop in Monterrey, waar veel Zuid-Koreaanse bedrijven zijn gevestigd.”

Aeromexico heeft op de routes naar Europa een joint venture met Air France en KLM. Waarom zit Delta daar niet bij?
Van der Werff: “We willen eerst de aparte jv met Delta tussen Mexico en de VS tot wasdom laten komen. Daarna zien we wel of we de transatlantische jv kunnen uitbreiden. Met Air France en KLM hebben we nu al het grootste marktaandeel op de corridor tussen Europa en Mexico.”

Wie zijn uw passagiers op de vluchten vanuit Amsterdam?
Verhagen: “Ruwweg zestig procent is Mexi­caans en veertig procent Europees. En van die laatste groep is weer 25 procent­punt Nederlands. We merken een flinke toename van het zakelijk verkeer sinds we met ingang van dit zomerseizoen naar zeven vluchten per week zijn gegaan tussen Amsterdam en Mexico-Stad. Ongeveer veertig procent van de passagiers is zakelijk. Er is veel handel via Nederland in landbouwproducten uit Mexico, zoals avocado’s en tomaten. Dat trekt zakenreizigers. Maar ook grote Nederlandse bedrijven, waaronder Philips en Heineken, zijn belangrijk en de vraag naar zakelijke tickets is bij hen groot. Mexico is een van de grootste internationale markten van Heineken, met lokale brouwe­rijen en eigen merken.”

 

Dit is een samenvatting van het artikel ‘Nederlandse krijgers maken Aeromexico slagvaardig’ dat is verschenen in Zakenreis #495.
Het hele artikel lezen? Neem een abonnement op Zakenreis Magazine. Ontvang hét vakblad voor de Nederlandse zakenreisindustrie voor maar 35 euro per jaar (tien uitgaven).

Lolke van der Heide
Door: Lolke van der Heide | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

artikelen
Roadmap: Reisgeluk als missie

Roadmap: Reisgeluk als missie

18/09/2017

Roadmap is een start-up die een app levert als wegwijzer voor personeel op zakenreis. Het bedrijf uit Delft rekent big corporates tot zijn klanten, waaronder Microsoft en Philips. Maar Roadmap…