Home / Artikel / KLM ontsluit India door joint venture met Jet Airways

KLM ontsluit India door joint venture met Jet Airways

30/09/2016

Air France-KLM heeft een principeakkoord gesloten met het Indiase Jet Airways om een joint venture op te richten. Het is de intentie dat de nauwe samenwerking, die zomer 2017 moet ingaan, gepaard gaat met het openen van nieuwe bestemmingen in India.

“Een unieke constructie,” noemt Welmer Blom, Senior Vice President Midden-Oosten, Golf & India van Air France-KLM, de joint venture. “Pieter Bootsma, Executive Vice President Com­mer­­­cial & Strategy van Air France-KLM, is de architect van de overeenkomst. Hij heeft ervoor gezorgd dat partijen tot elkaar zijn gekomen. Het is een complexe overeenkomst, want de joint venture (jv) heeft betrekking op vier airlines op drie continenten. Air France, Delta en KLM hebben al een jv voor de Noord-Atlantische routes. Daarnaast komt er een nieuwe jv tussen Air France-KLM  en Jet Airways voor India, Europa en Noord-Amerika. Op deze manier kunnen onze passagiers via Europa naadloos  tussen India en Noord-Amerika reizen.”

Nieuwe bestemmingen in India
De joint venture betekent dat partijen gaan samenwerken op het gebied van netwerk, pricing & revenue management en sales & marketing. Als onderdeel van de overeenkomst wordt – eveneens in de zomerdienstregeling 2017 – het aantal routes tussen India en Nederland en Frankrijk uitgebreid. “We kijken naar twee tot drie nieuwe bestemmingen in India,” zegt Blom. Vanuit Amsterdam is dat Bangalore of Hyderabad, of wellicht zelfs beide. Vanuit Parijs is Chennai (Madras) als nieuwe bestemming favoriet. De vluchten zullen door Jet Airways worden uitgevoerd.”
In de joint venture opereren de airlines volgens het principe van metal neutrality, wat betekent dat het niet uitmaakt met welke airline de vlucht wordt uitgevoerd, omdat opbrengsten en kosten volledig worden gedeeld. In dat opzicht is het voor alle partijen aantrekkelijk dat Jet Airways de operating carrier is, omdat de kosten-structuur van de Indiase carrier gunstiger is dan die van Air France of KLM.

Open Skies tussen Nederland en India
De timing van de verregaande overeenkomst valt samen met twee belangrijke gebeurte­nissen, geeft Blom aan. “Op de eerste plaats is sinds 1 juli 2016 een nieuwe aviation law van kracht. Die maakt het voor Indiase carriers gemakkelijker om internationale routes aan te bieden. Ook wil de Indiase regering het achterland, dat honderden vliegvelden kent, verder ontwikkelen.”
Het tweede punt is dat er een Open Skies-verdrag tussen Nederland en India in de maak is. “Op 18 november a.s. wordt daarover gesproken. Het is de verwachting dat deze besprekingen goed zullen verlopen en dat het verdrag op korte termijn kan worden geïmplementeerd. Het past in de strategie van India om het land verder te ontwikkelen en te ontsluiten voor luchttransport. Dat effent voor ons de weg om meer codeshare-overeenkomsten te kunnen sluiten met Jet Airways in India. Nu is het maximale aantal codeshares officieel gelimiteerd tot vijf, hoewel Air France-KLM er – met speciale toestemming – zeven heeft gekregen. Zodra er Open Skies zijn tussen India en Nederland, is dat probleem vanzelf opgelost. Deze twee ontwikkelingen zullen het luchtvervoer naar India een enorme impuls geven. Het is voor Air France-KLM belangrijk om juist nu haar positie veilig te stellen.”

Samenwerking met Etihad op dood spoor?
Sinds 2013 heeft Etihad Airways uit Abu Dhabi een belang van 24 procent in Jet Airways. Na oprichter en bestuursvoorzitter Naresh Goyal is de Golfcarrier de grootste aandeelhouder. Als onderdeel van de over­een­komst in 2013, zou Jet Airways vluchten introduceren naar New York, Chicago en Newark via Ethiad’s hub Abu Dhabi. Daar is echter weinig van terechtgekomen. Verder heeft Etihad belangen in Alitalia (49 procent) en Airberlin (29 procent). Je zou verwachten dat Jet Airways had gekozen voor Milaan of Düsseldorf als Europese hub, in plaats van Amsterdam.
Blom: “Ik kan mij voorstellen dat het vanuit het perspectief van Etihad logischer zou zijn als de passagiersstromen tussen India en Noord-Amerika niet via Amsterdam, maar via Abu Dhabi, Milaan of Düsseldorf zouden lopen. Wij bepalen echter het beleid van Jet Airways niet.”

KLM heeft ook een samenwerkingsverband met Etihad, dat eveneens een uitge­breid netwerk in India heeft. ‘Schuurt’ dat niet met de nieuwe joint venture met Jet Airways? “De codeshare-overeenkomsten tussen Air France-KLM en Etihad op de routes vanaf Abu Dhabi hebben een andere scope en dat maakt het spel wellicht complexer. Maar het is niet ongebruikelijk in de lucht­vaart dat er verschillende samen­werkingsverbanden zijn in gebieden die elkaar soms enigszins overlappen.”

Betekent de joint venture met Jet Airways dat de veel lossere samenwerking tussen Air France-KLM en Etihad op een dood spoor zit? “Dat zou ik zeker niet zo willen stellen,” zegt Blom. “Zowel Air France-KLM als Etihad profiteert van de extra passagiersstromen die wij dankzij onze codeshare-overeenkomsten genereren. Je kunt hooguit constateren dat er nu een extra dimensie in onze relatie zit.”

Dit is een samenvatting van het artikel ‘KLM ontsluit India door joint venture met Jet Airways’ dat is verschenen in Zakenreis #487. Het hele artikel lezen? Neem een abonnement op Zakenreis Magazine. Ontvang hét vakblad voor de Nederlandse zakenreisindustrie voor maar 35 euro per jaar (tien uitgaven).

Manuschka
Door: Manuschka | manuschka[at]zakenreis.nl
Manuschka Hundepool is hoofdredacteur en uitgever van Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

artikelen