Home / Artikel / Jean-Marc Janaillac: ‘Cultuurverschillen kunnen positief zijn’

Jean-Marc Janaillac: ‘Cultuurverschillen kunnen positief zijn’

11/01/2018

Onder leiding van Jean-Marc Janaillac is Air France-KLM de afgelopen anderhalf jaar opgebloeid. Zakenreis sprak hem in het vliegtuig, op weg naar India.

Dit is een samenvatting van het exclusieve interview dat Jean-Marc Janaillac heeft gegeven in Zakenreis #500.

 

Sinds uw komst naar Air France-KLM lijkt het beter met de onderneming te gaan. Is dat toeval of dankzij u?
“De marktomstandigheden zijn ons zeer gunstig gezind geweest. De olieprijs is laag gebleven, terwijl er een stijgende vraag was naar vliegtuigstoelen, niet alleen op de long-haul, ook in Europa. Verder waren veel zaken die we nu uitvoeren al eerder besloten, zoals het vernieuwen van de cabines.”

Toch: discussie en dialoog liggen u beter dan confrontatie.
“Toen ik begon, waren de sociale verhou­din­gen binnen Air France een beetje moeilijk. Ik heb tegenover iedereen benadrukt dat we met z’n allen moesten inzetten op winstgroei. Dat werkte. We zijn aan de slag gegaan met onze opbrengsten én onze kosten. Een van de oplossingen die we bedachten, was de lancering van Joon. Gelukkig hebben we de piloten van Air France mee weten te krijgen. Veel mensen dachten dat we daar niet in zouden slagen.”

Stel dat Joon een succes wordt. Dan zit u vast aan de maximale vloot van 28 toestellen, zoals afgesproken met de pilotenbonden.
“Ik ben niet zo bezig met de als-dan-vraag. We hebben inderdaad een akkoord gesloten met de piloten van Air France. Als mocht blijken dat een vloot van 28 toestellen te klein is, gaan we opnieuw met de bonden om de tafel zitten. Voor alle duidelijkheid: Joon heeft min of meer dezelfde kwaliteits­standaard als Air France, tegen lagere kosten. In Europa gaat het ook om routes waar Air France eerst op vloog. Joon concurreert niet alleen met de low-cost carriers, maar ook met flag carriers op de long-haul, zoals Emirates en Etihad. Ook op de long-haul hebben we een lagere kostenbasis dan de Golfcarriers.”

Is Trust Together, het derde programma voor herstructurering binnen Air France-KLM, een succes?
“De uitkomst is veel beter dan ik een jaar geleden had gedacht. Trust Together bestaat uit 26 verschillende elementen. We hebben nog geen berekening gemaakt van alle delen, maar we zijn op de goede weg. Zeer belangrijk onderdeel is de versterking van de allianties met onze partners, met name Delta Air Lines en China Eastern. Maar ook Jet Airways, waarmee we nu een samenwerkingsovereenkomst hebben.”

U werkte bij andere grote Franse bedrijven, waaronder het openbaarvervoerbedrijf Transdev. Is dit de eerste keer dat u met buitenlanders samenwerkt?
“Nee, dat is niet zo. Bij Transdev werkte ik ook samen met Nederlanders (Connexxion vormt een onderdeel van Transdev – red.), dus het is voor mij niet nieuw. Ik heb ook samengewerkt met Britten, Duitsers en Amerikanen. Er bestaan natuurlijk culturele verschillen binnen Air France-KLM, maar die zijn niet onoverbrugbaar. Soms is het gecompliceerd, omdat we op verschillende manieren naar situaties kijken. Op andere momenten is dat juist heel verhelderend. Neem het gezamenlijke werk dat we hebben gedaan aan Karma, het joint revenue manage­­ment system van Air France-KLM. Of kijk ook naar het goedlopende gezamen­lijke loyaliteitsprogramma Flying Blue.”

Wat vindt u van ‘Les Hollandais?’
“De Nederlander ervaar ik als pragmatisch en innovatief. Fransen zijn rationeler en goed op het wiskundige vlak. De twee talenten komen heel goed samen in onze onderneming en leiden tot een beter resultaat dan de afzonderlijke input, daar ben ik van overtuigd. Culturele verschillen en invalshoeken kunnen dus een positief punt zijn, als ze goed worden gemanaged. We hebben nu een uitstekend binationaal geïntegreerd team.”

Na de fusie in 2004 tussen Air France en KLM was er sprake van veel synergi­e­opbrengsten. Valt er nog meer te winnen?
“Synergie is niet hetzelfde als fusie. We investeren nu heel veel in digitaal, bij onderhoud en cargo, om onze producten beter te verkopen aan derde partijen.”

KLM heeft de Boeing 787-9 Dreamliner nu in de vloot. Air France krijgt in 2019 de Airbus A350. Wordt dat ook de vaste verdeling?
“Daar zijn we nog niet helemaal uit, omdat de orders nog niet compleet zijn. Voor wat betreft Airbus gaan we in de toekomst mogelijk ook voor het type A350-1000, naast de 900-versie. KLM krijgt zoals nu gepland vanaf 2019 de Boeing 787-10. Maar de Airbus A350-1000 is wel aanzienlijk groter dan de 787-10 en dan is de Airbus voor KLM zeker ook een optie.”

Dit is een samenvatting van het artikel ‘Jean-Marc Janaillac: Cultuurverschillen kunnen positief zijn’ dat is verschenen in Zakenreis #500. Het hele artikel lezen? Neem een abonnement op Zakenreis Magazine. Ontvang hét vakblad voor de Nederlandse zakenreisindustrie voor maar 35 euro per jaar (tien uitgaven).

 

 

 

 

Lolke van der Heide
Door: Lolke van der Heide | lolke[at]zakenreis.nl

Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

artikelen