Home / Artikel / HNA Group laat zich niet in de kaart kijken

HNA Group laat zich niet in de kaart kijken

16/06/2017

Naamsbekendheid heeft de Chinese investeringsmaatschappij HNA niet of nauwelijks. En dat is precies haar bedoeling. Het bedrijf investeert op grote schaal wereldwijd in de luchtvaart, hotels en aanverwante sectoren, liefst onder de radar. Zakenreis poogde in Hongkong de HNA Group aan de praat te krijgen.

Carlson Hotels (100 procent), Frankfurt Hahn Airport (belang 82,5 procent), NH Hotels (29,5 procent), Hilton Worldwide (25 procent) en Deutsche Bank (9,9 procent): het zijn de meest in het oog springende aankopen en investeringen die de HNA Group de afgelopen jaren deed. De totale waarde van de portefeuille ligt nu rond de 150 miljard dollar. Alle onderdelen van de groep samen geven werk aan ruim 400.000 mensen, hoofdzakelijk in Azië, Europa en Amerika. Voorwaar een economische kracht om rekening mee te houden.

Hainan Airlines
HNA is een conglomeraat uit de Volks­republiek, met een groot aantal vestigingen in Hongkong, de stadstaat die juridisch ook bij China hoort maar in economisch en politiek opzicht tot 2047 haar vrije status mag houden. Zakenreis stelde alles in het werk om managers van de HNA Group in Hongkong te spreken, maar kreeg telkens nul op het rekest. Van de topman, Chen Feng, was al bekend dat hij nooit interviews geeft. En dat geldt ook voor zijn werknemers, zo bleek.

HNA is de oorspronkelijke aanduiding voor Hainan Airlines, opgericht in 1993 met als basis het zuidelijke Chinese eiland Hainan. Achter HNA zit Chen, die opleidingen volgde aan de Maastricht School of Management en Harvard. Chen is een typisch product van de hybride situatie die sinds begin jaren 90 heerst in de Volksrepubliek China: een communistische staatsinrichting (eenpartijstelsel) gecombi­neerd met een vrije markt op economisch gebied. Het legde heel wat voormalige partij­functionarissen geen windeieren, maar het hele land gedijde onder deze ‘socialistische markteconomie’.

Chen Feng is nu voorzitter van de board van HNA en inmiddels miljardair. Hainan Airlines bestaat nog steeds en Chen voegde daarna nog twaalf andere lucht­vaart­maat­schappijen aan zijn verzameling toe, allemaal in China. Sinds 2000 heet het bedrijf HNA Group, die sindsdien ook investeerde in andere sectoren, met name financiële diensten en logistiek. In het zelf omschreven profiel zegt HNA een ‘geïntegreerde operator in de moderne service-industrie’ te zijn.

Grootaandeelhouder van Hilton
De activiteiten van HNA bleven geruime tijd onder het maaiveld, met hier en daar investeringen, vooral in de Chinese regio: de Volksrepubliek, Taiwan en Hongkong.
De laatste jaren is HNA ook actiever geworden in het westen. De meest opzien­barende aankoop was eind vorig jaar, toen het van de Blackstone Group, een vergelijk­bare investeringsmaatschappij uit de VS, een groot belang nam in Hilton Hotels. Voor 6,5 miljard dollar kreeg HNA een kwart van de aandelen in de Amerikaanse hotel­keten in handen. HNA is nu groot­aan­deel­houder, vóór Blackstone, met 21 procent in Hilton. Een andere grote overname, voor tien miljard dollar, betrof de divisie voor het verhuren van vliegtuigen van de Ameri­kaanse CIT Group. HNA had zelf ook al een lease­bedrijf, Avalon, dat nu na AerCap en GECAS de derde in grootte is in deze branche.

Dit is een samenvatting van het artikel ‘HNA Group laat zich niet in de kaart kijken’ dat is verschenen in Zakenreis #494.
Het hele artikel lezen? Neem een abonnement op Zakenreis Magazine. Ontvang hét vakblad voor de Nederlandse zakenreisindustrie voor maar 35 euro per jaar (tien uitgaven).

Lolke van der Heide
Door: Lolke van der Heide | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

artikelen
Overstappen met Ryanair en zelftransfers

Overstappen met Ryanair en zelftransfers

19/06/2017

Ryanair biedt vanuit Rome transfervluchten aan en vanuit Madrid overstap­mogelijkheden op intercontinentale bestemmingen. EasyJet lonkt naar netwerkmaatschappijen om te feederen. En nu gaan ook luchthavens overstapreizen regelen. Een nieuwe bedreiging…