Home / Artikel / Garuda Indonesia is geen kleine speler meer

Garuda Indonesia is geen kleine speler meer

17/07/2017

Indonesië en de nationale airline Garuda Indonesia moeten meer voor zichzelf opkomen. Dat zegt de nieuwe CEO Pahala Mansury in een gesprek met Zakenreis. ‘We hebben alle reden om vertrouwen in onszelf te hebben. We zijn geen kleine airline meer. Andere airlines kunnen veel van ons leren. Met 250 miljoen inwoners en een groeiende middenklasse heeft Indonesië veel potentie, zegt Mansury.

U bent in april aangetreden als CEO van Garuda Indonesia. Hoe kijkt u tegen de markt in uw land aan?
“De luchtvaartindustrie in Indonesië maakt een grote expansie door. Niet alleen het aantal passagiers neemt toe, ook de opbrengst per stoel (yield) gaat omhoog. Maar de concurrentie is groot, vanwege de extra capaciteit die in de markt komt. Er zijn in Indonesië drie grote spelers: Garuda, Lion Air en Sriwijaya Air. Deze carriers zullen zich op een gegeven moment realiseren dat verdere druk op de yield in niemands belang is. De binnenlandse markt van Indonesië groeit, dus de vraag stijgt en daar kunnen we allemaal van profiteren.”

Wat is belangrijker voor Garuda, internationaal of ‘domestic’?
“De afgelopen jaren zijn vooral de inter­­nationale routes van Garuda heel sterk gegroeid. We halen nu voor het eerst evenveel omzet uit internationaal als uit binnenlands verkeer, een mijlpaal en deze verhouding zal verder verschuiven richting internationaal. We kregen aanvankelijk veel scepsis: Garuda zou de internationale uitbreiding niet aan kunnen. Maar de critici hebben ongelijk gekregen. Garuda groeit door als een full service carrier, vooral op de long haul. De vraag naar tickets stijgt.
Van de 250 miljoen inwoners van Indonesië behoren nu dertig miljoen tot de midden­klasse. Dat levert een totale vraag op van 110 miljoen passagiers per jaar, voor de drie airlines samen.”

Waar verdient u het meeste aan?
De gemiddelde opbrengst van domestic ligt wel iets hoger dan die van long haul. Maar het volume van ons internationale netwerk heeft meer potentie en zal de komende jaren toenemen. Op langeafstandsvluchten is de gemiddelde ticketprijs drie keer hoger dan op domestic, en dat geldt dus ook voor de opbrengsten. De load factor is internationaal gezien zeer goed. Garuda heeft er ook de juiste vloot voor, met zeventien Airbus A330’s en tien Boeing 777-300ER’s. Voor bestemmingen die iets dichterbij liggen, zoals Bangkok en Mumbai, gebruiken we ook Boeing 737-800’s.”

Welke veranderingen hebt u de afgelopen tijd intern doorgevoerd?
“Een maand geleden hebben we een reorganisatie ingezet, met een opsplitsing van de commerciële activiteiten in een internationale en een binnenlandse divisie. Dit moet ervoor zorgen dat ze beide beter tot hun recht komen. We zijn ook begonnen om ons product beter te managen. Daar hebben we een productie-unit voor opgezet die zich zal bezighouden met het ontwikkelen van nieuwe routes. Garuda is nu nog vanuit Jakarta vooral een hub-and-spoke carrier. We gaan meer point-to-point vervoer opzetten, waarbij we om een aantal hubs heen kunnen. Zo vliegen we inmiddels rechtstreeks tussen Denpasar, Bali en Singapore. Het helpt ons ook om de drukte op deze hubs, met name op Jakarta, tegen te gaan.”

Garuda vliegt op slechts twee Europese bestemmingen: Amsterdam en Londen. Zou u op meer bestemmingen in Europa willen vliegen?
“Graag. Om te beginnen willen we directe verbindingen naar Parijs en Frankfurt. Vooral Parijs is van belang. We hebben nu via Amsterdam een goede aansluiting op KLM-vluchten, maar als ik kijk naar het aantal aanvragen voor visa van passagiers van Garuda met Frankrijk als eindbestemming, loont het om zelf direct naar Charles de Gaulle te vliegen. Een andere bestemming op onze verlanglijst is Moskou.”

Hoe heeft de Nederlandse markt zich ontwikkeld, sinds Garuda’s terugkeer  op Schiphol in 2010?
“Garuda zet op Amsterdam haar grootste toestel in, dus dat zegt wel iets. Er zijn zes vluchten met een Boeing 777-300ER per week. Wij vliegen drie keer per week in een configuratie van 314 stoelen – acht in first en 38 in business class – en drie keer per week met 393 stoelen aan boord, waarvan 26 in business class (geen first). De load factor ligt ruim boven de zeventig procent – ook in de business class – en dat is een goede bezettingsgraad voor ons.”

Welke passagiers verwelkomt u aan boord tussen Jakarta en Amsterdam?
“Het aantal zakelijke reizigers vanuit Indonesië naar Nederland is groter dan andersom, maar in beide richtingen is er sprake van groei. Voor ons is de zakelijke markt naar Singapore en Shanghai en enkele andere Aziatische bestemmingen momenteel nog steeds wel veel groter.”

Hoe goed bevriend bent u met KLM?
“KLM heeft ons heel erg geholpen, onder meer met het lidmaatschap van SkyTeam en met de doorverbindingen binnen Europa, vanuit Amsterdam. Maar we zijn ook concurrenten op bepaalde routes. Garuda is de enige airline die non-stop naar Jakarta vliegt. KLM maakt een tussenstop in Kuala Lumpur.”

Garuda trad drie jaar geleden toe tot SkyTeam. Heeft de alliantie opgeleverd wat ervan verwacht werd?
“Er is nog geen sprake van een optimale situatie. Van beide kanten zullen er verbe­te­rin­gen moeten komen. Garuda moet meer proactief zijn en SkyTeam uitleggen wat haar wensen zijn. De alliantie zal op haar beurt de andere leden moeten aanmoedigen om nauwer met ons samen te werken om een betere connectiviteit te bewerkstelligen. Ook de loyalty programma’s zouden beter op elkaar moeten aansluiten.”

Uw kantoor bevindt zich in WTC Schiphol Airport. Hier zit ook het hoofdkantoor van SkyTeam. Gaat u bij hen langs?
“Nee. Daar is de tijd nog niet rijp voor, ik moet eerst meer informatie verzamelen. Garuda en Indonesië moeten meer voor zichzelf opkomen. We hebben alle reden om vertrouwen in onszelf te hebben. We zijn geen kleine airline meer. Andere airlines kunnen veel van ons leren.”

Garuda vliegt niet op de VS, toch de grootste economie ter wereld. Bent u dat wel van plan?
“Ja, we zitten nu midden in het proces van aanvraag voor landingsrechten in de VS. In eerste instantie gaat het om de route tussen Jakarta en Los Angeles, met een tussenstop in Tokio. Alle verbindingen vanuit Indonesië naar de VS gaan nu door middel van codeshares, via Tokio of Londen. Dit jaar komen er nog geen directe vluchten van Garuda naar de VS, maar in 2018 zou het mogelijk kunnen zijn.”

Amerikaanse carriers vliegen evenmin op Jakarta. Maakt het aantreden van president Trump het niet juist moeilijker voor Garuda? Indonesië is het grootste moslimland ter wereld en de pijlen van Trump zijn vooral gericht tegen moslims.
“We bestuderen de situatie zorgvuldig en hebben geconstateerd dat sommige carriers uit het Midden-Oosten hun operatie naar de VS hebben moeten reduceren als gevolg van de laptop-ban. Toch denk ik niet dat de Amerikaanse regering op dezelfde manier naar Indonesië kijkt als naar andere moslim­landen. De handel en de investe­ringen tussen de VS en Indonesië gaan zelfs omhoog. Ik denk dat president Trump heel prag­matisch is. Het is ook in het belang van de VS om duidelijk te maken dat niet alle moslimlanden hetzelfde zijn. Indonesië is een goede partner van de VS.”

U klinkt optimistisch over de toekomst.
Ja, Garuda Indonesia is nu een veel sterker merk dan vijf, zes jaar geleden. Ik kom net van de Paris Air Show en merkte hoeveel vertrouwen er bestaat in Garuda Indonesia. Ons product staat inter­nationaal zeer hoog aangeschreven. We zijn volgens Skytrax een van de negen vijf­sterren­maatschappijen, en binnen SkyTeam de enige met die status. We zullen de komende jaren grote sprongen vooruit maken. Ik denk dat Jakarta zich op termijn kan ontwikkelen tot een belangrijke hub voor de regio.
Het voordeel dat wij boven Singapore hebben, is een grote thuismarkt.”

Garuda heeft geen problemen?
“Toch wel: we hebben nog niet voldoende internationale connectiviteit, daar hebben we nog wel wat huiswerk te doen. Ook de inzet van de vloot is nog niet goed, de vlootoptimalisatie moet omhoog. Ten slotte moeten we onze aandacht richten op de kostenkant, met name op ons binnenlandse netwerk. Maar we werken aan oplossingen.”

 

Dit is een samenvatting van het artikel ‘Garuda Indonesia is geen kleine speler meer’ dat is verschenen in Zakenreis #495.
Het hele artikel lezen? Neem een abonnement op Zakenreis Magazine. Ontvang hét vakblad voor de Nederlandse zakenreisindustrie voor maar 35 euro per jaar (tien uitgaven).

Lolke van der Heide
Door: Lolke van der Heide | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

artikelen
Roadmap: Reisgeluk als missie

Roadmap: Reisgeluk als missie

18/09/2017

Roadmap is een start-up die een app levert als wegwijzer voor personeel op zakenreis. Het bedrijf uit Delft rekent big corporates tot zijn klanten, waaronder Microsoft en Philips. Maar Roadmap…