Home / Artikel / Fentener van Vlissingen blijft de wereld bestormen

Fentener van Vlissingen blijft de wereld bestormen

02/02/2017

In zijn werkkamer in het statige gebouw in Zeist waar de holding van BCD Group is gevestigd, maakt oprichter en eigenaar John Fentener van Vlissingen een ontspannen indruk. Hij blikt terug op ‘echt een heel goed jaar’.

Een paar maanden geleden suggereerde het financiële dienstverleningsbedrijf Bloomberg dat u bezig bent met ‘een heel grote travel deal’.
“Tja, wat is groot? We hebben dit jaar zes acquisities gedaan, die samen één miljard euro omzet vertegenwoordigen. De grootste was in september 2016 in China. We hadden al een belang van 20 procent in MF Jebsen, een zakenreisorganisatie in Hongkong met een omzet van 500 miljoen dollar. Dat belang hebben wij verhoogd tot 80 procent. Jebsen heeft één vestiging in Hongkong en vier dochter­ondernemingen elders in China. Wij hadden al veel eerder willen uitbreiden in China. De onder­handelingen hebben echter twee jaar geduurd omdat we de prijs te hoog vonden.”

De nummer twee, Carlson Wagonlit Travel, zou in de etalage staan.
“Deze industrie is altijd in beweging en er speelt altijd iets. Ik ken de familie Carlson goed en wij spreken elkaar regelmatig. Maar ik wil niet praten over anderen, alleen over feiten die in de markt bekend zijn. De familie Carlson is altijd maar voor de helft eigenaar geweest van CWT. Eerst was 50 procent van Accor, vervolgens kwam JPMorganChase en toen weer een investeringsmaatschappij – zo schoof dat heen en weer. Bij financiële partijen zit er altijd een einddatum aan hun investering, dan willen zij hun belang verzilveren. Toen die einddatum in zicht kwam, moest de familie natuurlijk wel wat doen en heeft zij de 45 procent gekocht die zij nog niet hadden. Daartoe hebben zij maatregelen moeten nemen.”

Zou u CWT kunnen kopen?
“Ja, ik zou het kunnen kopen.”

Zou u CWT willen kopen?
“De acquisities die wij nu doen, zijn op basis van een price-earnings ratio, die veel interessanter is. De vraagprijs moet in verhouding tot de opbrengsten staan. Wij zijn een conservatief bedrijf en alle overnames worden volgens hetzelfde principe gedaan: de schuld moet onder een aantal keer EBITA (operationele winst) blijven, anders gaat de rem erop. Wij weten blijkbaar goed te onderhandelen, want de prijs die wij betalen voor onze acquisities is veel interessanter dan het overnemen van een andere partij.
Hetzelfde geldt voor onze voormalige partner Hogg Robinson Group. Zolang wij jaarlijks nog een miljard kunnen groeien door overnames, ben ik happy. Natuurlijk kijken we naar alle kansen die voorbijkomen, we zitten immers in dezelfde industrie. Maar wat levert het op? Je koopt ook een heel grote schuld. En wil je wel zo’n grote partij overnemen? Je gaat dan zeker klanten verliezen en krijgt een organisatie­probleem. Het gaat erom of wij onze klanten over de hele wereld goed kunnen bedienen op topniveau. Ik meen van wel. Op een enkele zwakke plek na, en die proberen we in te vullen, zoals in Scandinavië.”

Van welke investering verwacht u het meest?
“Wij hebben een belang van 6 procent gekocht in de start-up Upside en er is gelijk 100 miljoen dollar op tafel gekomen. Upside is een initiatief van Jay Walker, de man achter Priceline. Hij is een van de top-20 technologiemensen in Amerika. Het concept is uniek. Via de app koop je voor een vaste fee een pakket van vlucht met hotel, met gemiddeld zo’n 15 procent korting.
Stel je wilt een vlucht met Delta boeken van New York naar Los Angeles. Dan krijg je de melding dat je door 10 minuten eerder een vlucht met United te nemen, 200 dollar kunt besparen. Hetzelfde geldt voor hotels. Als je Hilton boekt, maar het Hyatt in dezelfde straat is die nacht 100 dollar goedkoper, dan geeft de app die suggestie. Van de 300 dollar die je op deze manier bespaart, komt de helft ten goede aan het bedrijf dat voor de reis betaalt. De zakenreiziger krijgt de andere helft uitgekeerd in coupons, die zijn te besteden bij bekende merkproducten zoals Nike en Amazon. Grote bedrijven met travel management-programma’s zullen hier niet zo warm voor lopen: Upside is met name gericht op kleine zakelijke bedrijven. Dat is ook het soort zakelijke klanten dat wij in toenemende mate bij Travix zien, zeg maar het advocatenbureau om de hoek.”

Wanneer wordt Upside actief?
“De technologie is al getest en wordt begin 2017 in de VS geïntroduceerd. Wij zijn operating partner en zorgen ervoor dat ons call center in Salt Lake City klaar is voor de nodige ondersteuning. Upside heeft contracten afgesloten met Sabre en Expedia, om toegang te hebben tot alle informatie over vluchten en hotels. De verwachting is dat de omzet het eerste jaar al boven een miljard dollar uitstijgt. Er zijn nu al gigantisch grote partijen die belangstelling hebben. Het is open voor andere reisorganisaties, dus ook voor Amex en CWT, maar het geeft ons een voorsprong omdat wij er vanaf het begin bij betrokken zijn.”

Wat staat er voor 2017 op het programma?
“Er zijn acht acquisities van zakenreis­organisaties waar we mee bezig zijn, in verschillende stadia, variërend van een intentieverklaring tot een boekenonderzoek. Plekken waar wij nog willen uitbreiden zijn Zuid-Amerika, Australië, Canada, de Verenigde Staten en Oost-Europa. Daarnaast zijn er twee partijen op het gebied van Meetings & Events waarmee we in gesprek zijn. Of deze acquisities uiteindelijk doorgaan, weet je van tevoren nooit. Er is weleens iemand net voor het ondertekenen van de overeenkomst in het vliegtuig teruggestuurd omdat wij het toch niet helemaal vertrouwden. Ik wil niet alleen de pluspunten, maar ook vooral graag de minpunten weten. Wij zijn een conservatief bedrijf en alle acquisities worden volgens hetzelfde principe gedaan: de schuld moet onder twee keer EBITA (operationele winst) blijven, anders gaat de rem erop.”

Het gaat dus heel goed met BCD Group. Is er iets waar u zich zorgen over maakt?
“Mijn grootste zorg is om ook in de toekomst bij te blijven bij de technologische ontwikkelingen. Als je even niet oplet, loop je achter. Maar BCD Group staat er sterk voor. We hebben de power om te kunnen groeien en de reserves om versneld acquisities te doen, mochten we dat nodig vinden.
Een ‘minpuntje’ is dat we nergens een echt probleem hebben. Dan moet je oppassen dat je niet met je hoofd in de wolken gaat lopen – je moet scherp blijven op mogelijke dreigingen. Uiteraard zal er binnen een paar jaar ergens een probleem opduiken, dat is inherent aan het ondernemen.
Er is wel iets anders waar ik mij druk over maak. Ik ben meerderheidsaandeelhouder van De Porceleyne Fles, een prachtig bedrijf uit 1653 waar Delfts blauw aardewerk wordt gemaakt. Toch worden de KLM-huisjes nog steeds niet daar, maar in Taiwan vervaardigd. Daar heb ik best de pest over in.”

Dit is een samenvatting van het artikel ‘Fentener van Vlissingen blijft de wereld bestormen’ dat is verschenen in Zakenreis #490. Het hele artikel lezen? Neem een abonnement op Zakenreis Magazine. Ontvang hét vakblad voor de Nederlandse zakenreisindustrie voor maar 35 euro per jaar (tien uitgaven).

 

Manuschka
Door: Manuschka | manuschka[at]zakenreis.nl
Manuschka Hundepool is hoofdredacteur en uitgever van Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

artikelen
Overstappen met Ryanair en zelftransfers

Overstappen met Ryanair en zelftransfers

19/06/2017

Ryanair biedt vanuit Rome transfervluchten aan en vanuit Madrid overstap­mogelijkheden op intercontinentale bestemmingen. EasyJet lonkt naar netwerkmaatschappijen om te feederen. En nu gaan ook luchthavens overstapreizen regelen. Een nieuwe bedreiging…