Home / Artikel / Ed Bastian: Delta Air Lines is in topvorm

Ed Bastian: Delta Air Lines is in topvorm

10/11/2017

Onlangs hield Ed Bastian, CEO Delta Air Lines, een jam session op de thuisbasis Atlanta met internationale media, waaronder Zakenreis. De partner-airline van KLM is een van de meest in het oog springende maatschappijen van dit moment. Volgens Bastian gaat het bij Delta niet louter om geld. “We zijn vooral toekomst­gericht. Het gaat ons om kwaliteit en we verkeren in een fantastische vorm.”

In Hangar 2 van het Delta Flight Museum, bij de luchthaven van Atlanta, staat een gepensioneerde Boeing 767-200 in volle glorie, met haar glimmende zilveren buik en karakteristieke conische toet. Het is niet zomaar een vliegtuig. Nadat Delta in 1982 in financiële moeilijkheden was gekomen – de hele luchtvaartbranche in de VS had het toen zwaar – hield het personeel een inzamelingsactie om een Boeing te kopen voor de nooddruftige onderneming.

‘Project 767’ heette de succesvolle collecte, die 30 miljoen US dollar opbracht en bijdroeg aan de overleving van Delta; het toestel was 23 jaar in gebruik voordat het in 2006 een ereplaats in dit museum kreeg. Op de neus en de romp van het vliegtuig staat: The Spirit of Delta. Dit werd de lijfspreuk van de airline, en haar leiders verwijzen nog steeds naar de opofferings­gezindheid van het personeel destijds.

Zo ook Ed Bastian, die tijdens de meeting with the press op armlengte afstand staat van de vermaarde Boeing en zegt dat er aan de spirit bij Delta nooit iets is veranderd. “Het mooiste aan dit bedrijf zijn de mensen. Iedereen is constant bezig met vernieuwing. Er wordt bij Delta minder gesproken over geld verdienen en veel meer over waar we naartoe willen gaan.”
Delta kwam daarna nóg een keer flink in de problemen, ver voordat Ed Bastian in 2016 CEO werd. In 2005 ging de maatschappij technisch failliet, opnieuw tijdens zwaar weer voor de Amerikaanse luchtvaart. Maar de VS kennen faillissements­bescher­ming (Chapter 11), een periode waarin een nood­lijdend bedrijf de kans krijgt te reorganiseren. Delta maakte er gretig gebruik en overleefde opnieuw.
Bastian verwijst naar die laatste moeilijke periode en benadrukt hoe groot het verschil is met nu. “Overal waar je kijkt bij Delta heeft zich de afgelopen jaren een gigantische verbetering van de resultaten voorgedaan: financieel, de operatie, klanttevredenheid, technologie, alles.”

Investeren in infrastructuur
Het is een feit, Delta is een van de meest winstgevende airlines ter wereld en was daardoor de afgelopen jaren in staat op grote schaal te investeren, in zichzelf en ook in de infrastructuur van Amerikaanse luchthavens. Bastian: “We wachten niet op de regeringsaanpak van de airports. Het is nú de hoogste tijd. In de verbetering van LaGuardia Airport (LGA) in New York hebben we 3,5 miljard dollar geïnvesteerd, in de luchthaven van Los Angeles (LAX) twee miljard. Ook in Seattle, Salt Lake City, Atlanta en andere luchthavens dragen we zelf bij aan de infrastructuur. En het mooie is: we betalen alles in cash, we hoeven niets te lenen.”

Op het gebied van de vloot maakt Delta een inhaalslag, na jaren van onderinvestering. De carrier vervangt de komende drie jaar een kwart van haar vliegtuigen en introduceert verschillende nieuwe types. De Airbus A350 voor de lange afstand is sinds eind vorige maand operationeel en volgend jaar volgt de Bombardier CSeries, voor regionale vluchten. Daarna staat vernieuwing van de enorme vloot aan narrow-bodies op het programma. Delta heeft daarin nog geen keuze gemaakt tussen de Boeing 737 MAX en de Airbus A320neo, zegt Bastian. Binnen een jaar verwacht hij een besluit.

Uitgenodigd door Air France-KLM
Ed Bastian gaat ook in op recente deelnames van Delta in buitenlandse carriers, waaronder die in Air France-KLM, China Eastern en Virgin Atlantic. Deze zomer nam Delta een belang van tien procent in Air France-KLM. Waarom eigenlijk?
Bastian: “Wacht even – zij hebben óns uitgenodigd. Wij hebben niet op de deur geklopt in Parijs. Air France-KLM is een veel stabieler bedrijf dan voorheen. Ze zijn er in geslaagd de kosten fors naar beneden te brengen ten opzichte van een paar jaar geleden. We hadden al een transatlantische joint venture met Air France-KLM. Overeenkomstig die commerciële deal delen we de opbrengst fiftyfifty. We waren partners, zonder gedeeld eigendom. Nu zijn we een stap verder gegaan. Delta is mede-eigenaar van Air France-KLM. We zijn daarmee levenslange partners.”

De achterliggende gedachte om te investeren in Europa ligt voor de hand, vindt Bastian. De Europese markt is goed voor 20 procent van Delta’s omzet. Zijn er nog andere Europese carriers waar Delta in zou kunnen participeren? Alitalia bijvoorbeeld? De journalist uit Italië hoeft zijn vraag nauwelijks af te maken of Bastians antwoord is er al: “Nee.” Even later voegt hij er nog een zinnetje aan toe over de noodlijdende Italiaanse carrier, die in de verkoop staat. “Ik heb geen idee wat eruit zal komen. Elke week horen we weer iets anders.”

China is markt van de toekomst
Wat vaststaat, is dat Delta deze partner in SkyTeam op geen enkele manier zal helpen. Alitalia maakt nog steeds deel uit van de vergrote transatlantische joint venture, waarin ook Air France, KLM en Virgin Atlantic zitten. Bovendien: het mag heel goed gaan met Delta, elk bedrijf zal zijn geld zo goed mogelijk willen investeren. En dan kijkt Bastian eerder naar Azië. “China is heel belangrijk voor ons, voor wie niet? De Chinese luchtvaartmarkt gaat vroeger of later de VS voorbij als de grootste ter wereld.”
Delta heeft een belang van 3,55 procent in China Eastern. Bastian verwacht geen verhoging van die investering, maar
wil de samenwerking met China Eastern wel verder opvoeren, door meer codeshares. “We willen beter gericht zijn op Chinese klanten, de markt van de toekomst.”

Dit is een samenvatting van het artikel ‘Ed Bastian: Delta Air Lines is in topvorm’ dat is verschenen in Zakenreis #498. Het hele artikel lezen? Neem een abonnement op Zakenreis Magazine. Ontvang hét vakblad voor de Nederlandse zakenreisindustrie voor maar 35 euro per jaar (tien uitgaven).

Lolke van der Heide
Door: Lolke van der Heide | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

artikelen