Home / Artikel / Digitaal platform voor de reizende millennial

Digitaal platform voor de reizende millennial

06/04/2017

Millennials, bleisure en open booking – deze drie ontwikkelingen bepalen hoe zakenreizen in de toekomst worden georganiseerd, zegt Ed Berrevoets, directeur VCK Travel. Met het nieuwe online platform Tripdrive, dat sinds 1 april live is, speelt VCK Travel hierop in.

De zogenoemde millennials (geboren tussen 1981 en 2000) zijn inmiddels opgeklommen in het bedrijfsleven en zijn veelal managers die het beleid bepalen. “Zij beschouwen een strikt reisbeleid als een verstikkend keurslijf en niet meer van deze tijd,” zegt Berrevoets. “De nieuwe generatie zakenreizigers wil haar eigen keuzes maken en is ervan overtuigd dat ze vaak zelf elders beter en goedkoper kan boeken.”
Daarnaast wordt bleisure steeds belangrijker, signaleert Berrevoets. “Zakenreizigers knopen een paar dagen aan hun business trip vast om een stad te ontdekken. Verbieden heeft geen zin, het gebeurt toch. Formeel bezien vallen deze dagen leisure ook onder de zorgplicht van het bedrijf. Als je als bedrijf verantwoordelijk bent voor het welzijn van de reiziger in zijn vrije tijd, wil je ook weten waar hij of zij zich bevindt.”

Uit de behoefte om zelf de controle te hebben en door het vervagen van de scheiding tussen zakelijk reizen en privé reizen, boeken zakenreizigers in toenemende mate buiten het reisbeleid om – waar en bij wie ze maar willen. “Open booking wint terrein,” zegt Berrevoets. “Het is een trend die niet te stoppen is, dus adviseren wij bedrijven hoe je daar het beste mee om kunt gaan. Waarom willen bedrijven vaak niet dat medewerkers buiten de travel policy om boeken? Omdat ze bang zijn de controle op de reiskosten te verliezen en niet weten waar hun mensen zich bevinden in geval van calamiteiten.
Als je die knelpunten oplost, is open booking ook geen issue meer.”

Tripdrive-box voor alle documenten
Om hier een antwoord op te vinden, heeft VCK een nieuw digitaal platform ontwikkeld, Tripdrive, dat op 1 april werd gelanceerd. Het is door de travel management company (TMC) zelf ontwikkeld en gebouwd.
Tripdrive is een digitaal platform (digital portal) dat kan worden opgeroepen op verschillende apparaten: desktop, laptop, tablet en mobiel. Vanuit een beveiligde omgeving krijgt de gebruiker toegang tot allerlei functionaliteiten. Wat Tripdrive uniek maakt, is dat het niet uitmaakt wat en waar de reiziger heeft geboekt, zegt Berrevoets. “Stel iemand gaat op zakenreis naar New York en heeft een huurauto nodig. Wij maken de reserveringen in orde en de bevestiging daarvan komt in de Tripdrive-map van de betreffende reiziger. Vervolgens besluit de medewerker na zijn zakelijke activiteiten in New York een paar dagen naar Washington te gaan en boekt daar via Airbnb een appartement. Als hij de bevestiging van deze boeking naar zijn eigen Tripdrive-box stuurt – waar al zijn reisdocumenten in terechtkomen – worden die gegevens op de juiste plek opgeslagen. Wij kunnen in ons systeem niet zien waar en bij wie de medewerker heeft geboekt en dat gaat ons ook niets aan. Maar als er een terroristische aanslag wordt gepleegd in New York, dan zouden wij op basis van onze eigen boekingsgegevens denken dat de reiziger zich daar nog steeds bevindt. Via informatie uit ons datawarehouse kan de travel manager met één druk op de knop zien dat deze medewerker helemaal niet in New York is, maar in Washington verblijft. Het maakt dus niet meer uit waar de reiziger boekt: via Booking.com of Airbnb of een vlucht bij een low-cost carrier – dat is op zich irrelevant. Bedrijven willen weten waar hun mensen zijn, omdat zij een wettelijke zorgplicht hebben. Met Tripdrive kunnen wij dat faciliteren en monitoren.”

Sturen op basis van pre-ticketed data
Binnenkort zal Tripdrive nog veel meer functionaliteiten dan tracking & tracing van medewerkers krijgen, in combinatie
met het eigen datawarehouse van VCK Travel en een nieuwe analyse-tool. “In plaats van één keer in de maand of per twee weken een managementrapportage te ontvangen, willen wij dat de travel manager op elk gewenst moment zelf aan de knoppen kan draaien,” zegt Berrevoets. “Dan zal het mogelijk zijn om nog voordat tickets zijn uitgegeven, een overzicht op te vragen op welke vluchten en met welke maatschappijen reizigers hebben geboekt. Stel dat het bedrijf een speciale contract­afspraak heeft met American Airlines. Via Tripdrive kan de travel manager zien welke reizigers met KLM hebben geboekt naar bestem­min­g­en waarop American Airlines vliegt. Hierdoor is het mogelijk om van tevoren reisgedrag te sturen.”

Ticket is nutteloos document
Berrevoets omschrijft Tripdrive als een online verzamelplek voor alles wat te maken heeft met zakenreizen, ongeacht bij wie de boeking wordt gemaakt. Maar daarnaast is het de eerste aanzet tot een nieuw bedrijfsmodel, waarbij het VCK Travel niet eens uitmaakt of de klant bij een andere TMC zijn tickets boekt. “Het huidige verdienmodel van een TMC zit in het ticket, maar het verkopen van een ticket levert geen waarde aan een klant. Het is onzinnig om een document te produceren waar niemand iets aan heeft. Om een boeking te maken heb je een GDS zoals bijvoorbeeld Amadeus nodig. Met het ticket doe je niets, dat is uitsluitend het betalingsbewijs voor de luchtvaartmaatschappij. De passagiers heeft ook niks aan een ticket, die gebruikt alleen een boardingpass. Wij kunnen niet door blijven gaan met het oude business model van ticketverkoper, dat is een rat race naar beneden. Als onze rol van ticketverkoper wegvalt, zullen wij ons bestaansrecht
moeten heruitvinden.”

Dit is een samenvatting van het artikel ‘VCK Travel lanceert nieuw digitaal platform voor de reizende millennial’ dat is verschenen in Zakenreis #492. Het hele artikel lezen? Neem een abonnement op Zakenreis Magazine.
Ontvang hét vakblad voor de Nederlandse zakenreisindustrie voor maar 35 euro per jaar (tien uitgaven).

Manuschka
Door: Manuschka | manuschka[at]zakenreis.nl
Manuschka Hundepool is hoofdredacteur en uitgever van Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

artikelen
Overstappen met Ryanair en zelftransfers

Overstappen met Ryanair en zelftransfers

19/06/2017

Ryanair biedt vanuit Rome transfervluchten aan en vanuit Madrid overstap­mogelijkheden op intercontinentale bestemmingen. EasyJet lonkt naar netwerkmaatschappijen om te feederen. En nu gaan ook luchthavens overstapreizen regelen. Een nieuwe bedreiging…