Home / Artikel / De Vierde Industriële revolutie moet nog wachten

De Vierde Industriële revolutie moet nog wachten

19/03/2017

Digitalisering en app-technologie waren de steekwoorden tijdens de jaarlijkse Business Travel Show in Londen. De Vierde Industriële Revolutie heeft zich aangediend, maar de ontwikkelingen gaan zo snel dat niet iedereen ze kan bijbenen.

Op de Business Travel Show (BTS), gehouden in combinatie met de beurs Travel Technology Europe (TTE), was de crème de la crème van mondiale bedrijven uit de zakelijke reiswereld en de communicatietechnologie aanwezig. Met zoveel samengebalde knowhow mocht in het Olympia Exhibition Centre in Hammer­smith, Londen-West, wel een perfect inter­net­klimaat worden verwacht.

Dat viel zwaar tegen. In plaats van één wifi-provider voor de hele hal, waren er tientallen, waarvan enkele openbare en vele andere aangeboden door standhouders. De openbare wifi-verbindingen werkten slecht en het leidde alom tot verbazing en klachten. En dat terwijl internet, wifi en digitalisering behoren tot de ‘vorige industriële revolutie’, namelijk de Derde, in gang gezet tijdens de jaren tachtig van de vorige eeuw.

Een brede, betrouwbare wifi-dekking voor grotere omgevingen, soms tot hele steden aan toe, zoals Hongkong, bestaat al lang. Waarom kan dat in een overzichtelijk gebouw als het Olympia dan niet? Johnny Thorsen van SAP Mobile Services denkt het te weten. SAP is een Duits softwarebedrijf dat ook in Nederland is gevestigd. Het is volgens Thorsen simpelweg ‘moeilijk om alle ontwikkelingen bij te houden’.  De ironie is dus dat nieuwe technologieën zo snel opkomen en zich verspreiden, dat ook de bedrijven die er zelf mee moeten werken soms niet weten wat ze moeten doen. Toch roepen alle experts en bedrijven in de branche om het hardst hoe belangrijk innovatie is. “Je wilt als bedrijf niet twee jaar wachten met de doorvoering ervan en dan het risico lopen dat je de boot mist,” aldus Thorsen.

Driverless car
Zo denkt Thorsen dat de auto zonder chauf­feur, waar nu al veel mee wordt geëxpe­ri­menteerd, er binnen enkele jaren zal zijn. Nieuwe alternatieve vervoerbedrijven als Uber en zijn vele concurrenten (onder andere Lyft, Gett, Sidecar, Via en GoCar) zouden de eerste zijn die daarvan kunnen profiteren. De duurste variabele kostenpost voor de taxibranche is immers de chauffeur. Uber experimenteert al met auto’s zonder chauffeur, maar de resultaten vallen tot nu toe niet mee. Chauffeurs die meereden moesten om de haverklap ingrijpen. Maar Thorsen denkt dat de techniek op dit gebied met sprongen vooruit zal gaan.

De driverless car behoort tot het domein van de Vierde Revolutie, daar waar alle verworvenheden uit de Derde Revolutie een plek krijgen in de samenleving, tot en met het menselijk lichaam aan toe. Steekwoorden: big data, Internet of Things, 3D printing, kunstmatige intelligentie, nano- en biotechnologie, robotisering en autonoom bestuurde voertuigen. Andere producten uit de jongste ‘revolutie’ die langzaam worden geïmplementeerd zijn onder meer de micro-service en de blockchain technologie. Micro-services zijn processen die met elkaar communiceren om een bepaald doel te bereiken. Zo heeft Lufthansa haar API-links opengesteld voor toegang van buitenaf. API staat voor Application Programming Interface en verzamelt functies waardoor computerprogramma’s met elkaar kunnen communiceren.

In een presentatie gaf Wade Jones , senior vice president Marketing & Strategy van Sabre, een Amerikaanse GDS, zijn visie over de vierde revolutie. Jones noemde vijf kernpunten die er voor hem uitspringen: de deeleconomie, Internet of Things, big data, kunstmatige intelligentie en personalisatie van producten. Jones vindt ook dat er te veel apps zijn waardoor er geen overzicht meer bestaat. “Is er over vijf jaar één app waar we alles mee kunnen doen, een digitale personal assistent?” vroeg hij zich af.

Dit is een samenvatting van het artikel ‘De Vierde Industriële Revolutie laat nog even op zich wachten’ dat is verschenen in Zakenreis #491. Het hele artikel lezen? Neem een abonnement op Zakenreis Magazine. Ontvang hét vakblad voor de Nederlandse zakenreisindustrie voor maar 35 euro per jaar (tien uitgaven).

Lolke van der Heide
Door: Lolke van der Heide | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

artikelen
Overstappen met Ryanair en zelftransfers

Overstappen met Ryanair en zelftransfers

19/06/2017

Ryanair biedt vanuit Rome transfervluchten aan en vanuit Madrid overstap­mogelijkheden op intercontinentale bestemmingen. EasyJet lonkt naar netwerkmaatschappijen om te feederen. En nu gaan ook luchthavens overstapreizen regelen. Een nieuwe bedreiging…